آمریکا حدود ۶۵۰ سرباز را بعد از خروج، در افغانستان حفظ می‌کند

آمریکا حدود ۶۵۰ سرباز را بعد از خروج، در افغانستان حفظ می‌کند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقامها گفتند، علاوه بر آن چند صد نیروی آمریکایی دیگر نیز به صورت بالقوه تا ماه سپتامبر در فرودگاه کابل خواهند ماند تا به سربازان ترکیه‌ای در تامین امنیت کمک کنند و این یک اقدام موقت تا زمان اجرای عملیات امنیتی رسمی تری تحت رهبری ترکیه خواهد بود.


در مجموع این مقام‌ها اظهار کردند، آمریکا انتظار دارد تا چهارم ژوئیه یا کمی بعد از آن، خروج فرماندهی نظامی آمریکا و ائتلاف، رهبری آن و اکثر سربازان را رقم بزند تا ضرب الاجلی که چند ماه قبل فرماندهان تعیین کردند را عملی سازند.


روند خارج سازی بخش عمده بیش از ۴۰۰۰ سرباز حاضر در افغانستان در ماه‌های اخیر تا قبل از ضرب الاجل ۱۱ سپتامبر آتی که از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای خروج تعیین به خوبی در حال پیشروی است. و این مساله در ضمن تسریع پیروزی‌های جنگی طالبان رخ می‌دهد که این به نگرانی‌ها در خصوص فروپاشی دولت و ارتش افغانستان در طی چند ماه دامن می زند.


مقام‌ها مکررا تاکید کرده‌اند که امنیت در محل فرودگاه بین المللی حامد کرزای در کابل یک الزام مهم برای حفظ هر گونه کارکنان دیپلماتیک آمریکا در افغانستان است.


با این حال تصمیم گیری برای حفظ سربازان بیشتر در آنجا برای چند ماه دیگر کار را برای دولت بایدن به منظور اعلام پایانی واقعی برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا تا اواخر پاییز امسال پیچیده‌تر می‌سازد.


این وضعیت همچنین با وجود تلاش‌های کاخ سفید برای پشت سر گذاشتن جنگ ۲۰ ساله در افغانستان و تمرکز بیشتر بر تهدیدات روسیه و چین سبب تداوم مطرح بودن افغانستان در میان چالشهای امنیت ملی آمریکا می‌شود.


امروز جمعه اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی آشتی ملی این کشور با جو بایدن در کاخ سفید دیدار می‌کنند. این دو رهبر افغان همچنین قرار است با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون و همچنین دیگر مقامهای دولتی دیدار داشته باشند.


خارج ساختن بخش عمده سربازان تا اوایل ژوئیه به دلیل بروز برخی پیچیدگی‌ها از جمله شیوع کووید-۱۹ در سفارت آمریکا و تلاش برای خارج ساختن مترجمان افغان و دیگر افغان‌های عامل کمک به آمریکا از این کشور با تردید مواجه شده است.


مقام‌ها اظهار کردند، فرماندهان آمریکایی و همپیمانان ناتو در افغانستان توانسته‌اند بر موانع لجستیکی که ممکن بوده باعث طولانی شدن فرآیند خروج شوند غلبه کنند اما آنها همچنین هشدار دادند برنامه‌های مربوط به مراحل نهایی خروج نظامیان آمریکا در صورت فروپاشی توافقات مربوط به امنیت فرودگاه یا بروز تحولات عمده پیش بینی نشده دیگر ممکن است تغییر کنند.


بر اساس این گزارش تعداد ۶۵۰ سرباز آمریکایی که به عنوان یک نیروی دائمی‌تر در افغانستان در نظر گرفته شده‌اند به تامین امنیت برای سفارت آمریکا و یک سری پشتیبانی‌ها از فرودگاه می‌پردازند. مقامها اظهار کردند آمریکا موافقت کرده تا یک "سیستم ضد راکت، توپخانه، خمپاره" را در فرودگاه به همراه نیروهای مخصوص کار با آن در چارچوب توافقی با ترکیه در محل فرودگاه داشته باشد. همچنین آمریکا قصد دارد در فرودگاه خدمه مخصوص پشتیبانی از هلیکوپتر قرار دهد.


به گفته مقام‌ها، ترکیه عمدتا با این موافقت کرده که تا زمان دریافت حمایت از نیروهای آمریکایی به تامین امنیت در فرودگاه بپردازد.


انتهای پیام