ادامه روند کاهش قیمت طلا در جهان/سرمایه گذاران در انتظار آمار بازار مصرفی آمریکا

ادامه روند کاهش قیمت طلا در جهان/سرمایه گذاران در انتظار آمار بازار مصرفی آمریکا

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، با تقویت ارزش دلار و افزایش انتظارات برای تسریع فروش دارایی ها از سوی بانک مرکزی آمریکا در بحبوحه بروز نشانه هایی از محدود شدن اشتغال زایی در بازار کار آمریکا، قیمت طلا در معاملات امروز کاهش یافت.


هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 1 دلار و 10 سنت کاهش 1782.19 دلار فروخته شد. قیمت طلای آمریکا نیز با یک درصد افت به 1782.70 دلار در هر اونس رسید.


شاخص دلار 0.1 درصد افزایش یافت و همین امر سبب شد تا هزینه های نگهداری طلا برای مالکان ارزهای دیگر افزایش یابد.


پس از اینکه آمارها نشان داد رشد بیکاری آمریکا در ماه نوامبر به میزان قابل توجهی کند شده است، ارزش طلا در روز جمعه یک درصد افزایش یافت.


اما این آمار نتوانست انتظار برای اینکه فدرال رزرو انقباضی کردن سیاست های خود را با سرعت بیشتری انجام دهد، تغییر دهد زیرا سیاست مداران احتمالا به نشانه های محدود شدن بازار کار با کاهش نرخ بیکاری واکنش می دهند.


جفری هالری، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «به نظر می رسد، اگر آمار در مورد گونه اومیکرون در این هفته و هفته آینده نشان دهد این سویه خفیف تر است، اعلام سریع تر سیاست های انقباضی  قطعی است از اینرو طلا تحت فشار پایدار قرار خواهد گرفت و احتمالا در هفته آینده به 1720 دلار در هر اونس خواهد رسید.»


کاهش محرک های مالی و افزایش نرخ بهره می تواند ارزش سوددهی اوراق قرضه دولتی را بالا ببرد و هزینه های نگهداری طلا به عنوان دارایی بدون بهره را بیشتر کند.


سوددهی اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری آمریکا چندان باکمترین رقم دو ماه گذشته که در روز جمعه ثبت شد فاصله ندارد و این عامل کاهش قیمت طلا را محدود کرده است. همچنین ارزش سود دهی اوراق 30 ساله به کمترین رقم از ماه ژانویه نزدیک است. هرچه سوددهی اوراق قرضه کمتر شود، هزینه های نگهداری طلا کاهش می یابد.


سوکی کوپر، تحلیلگر استاندارد چارترد در یادداشتی نوشت، « طلا اخیراً بیشتر سوددهی اوراق قرضه را دنبال می کند تا نوسان دلار.درحالی که این امر ریسک بیشتری برای طلا در میان مدت ایجاد خواهد کرد.»


کوپر افزود تقاضای فیزیکی در چین و هند در ماه دسامبر شروع به کاهش کرده و بر قیمت طلا تاثیر  گذاشته است.


در حال حاضر، سرمایه گذاران به آمار قیمت مصرفی آمریکا در روز جمعه چشم دوخته اند.


هر اونس نقره با کاهش 0.8 درصدی به 22.33 دلار در هر اونس رسید.  پلاتین 0.2 درصد افزایش یافت و 934.38 دلار در هر اونس معامله شد این درحالی است که پالادیوم کاهش 1.1 درصدی را ثبت کرد و به 1789.54 دلار در هر اونس رسید.


هفته گذشته، سومین هفته متوالی کاهش قیمت طلا بوده است و اظهارات رئیس کل بانک مرکزی فدرال آمریکا درباره احتمال توقف اجرای سیاست‌ های حمایت اقتصادی از جمله دلایل شرایط کنونی قیمت طلا عنوان شده است.


انتظار برای ادامه تورم در آمریکا نیز  از دیگر دلایل ادامه روند کاهشی قیمت طلا بوده است.


جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا روز پنج شنبه گفته بود: « باید انتظار داشته باشیم نرخ تورم در آمریکا در نیمه  دوم سال 2022 ادامه داشته باشد و هنوز زود است که در مورد کاهش نرخ تورم صحبت کنیم.»


انتهای پیام/