استان مرکزی، از غلبه دلتا تا رکوردزنی آلودگی هوا

استان مرکزی، از غلبه دلتا تا رکوردزنی آلودگی هوا

به گزارش ایسنا، به گفته متولیان بهداشت و درمان استان مرکزی، شرایط کرونایی استان آنقدر حساس و خطرناک شده که برای مقابله با آن باید آرایش جنگی گرفت!


بر اساس آنچه دکتر سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، امروز جمعه هشتم مردادماه، اعلام کرده است، آخرین رنگ بندی کرونایی که از نهم مردادماه در اراک اعمال خواهد شد، برای تمام شهرستان های استان مرکزی به غیر از سه شهرستان خنداب، کمیجان و فراهان که نارنجی هستند، قرمز خواهد بود.


او افزود: در این رنگ بندی، شهرستان های اراک، ساوه، خمین، شازند، زرندیه، تفرش، آشتیان، دلیجان و محلات در وضعیت قرمز قرار دارند.


وی تاکید کرد: در آخرین اعلام رنگ بندی وزارت بهداشت، هیچ یک از شهرستان های استان که تا پیش از این در وضعیت زرد کرونایی قرار داشتند، در این وضعیت قرار ندارند و این یعنی استان مرکزی در وضعیت بحرانی و حساسی قرار گرفته است.


آرایش جنگی بگیریم


دکتر جمالیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرایط برای مردم استان بسیار حساس و سرنوشت ساز است، گفت: باید آرایش جنگی بگیریم و در این راه هر کس یا هر ارگانی که کاری از دستش بر می آید باید به کمک دانشگاه علوم پزشکی و مدافعان سلامت و کادر بهداشتی بیاید.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند سرعت واکسیناسیون در استان، سرعت خوب و قابل قبولی نسبت به میانگین کشوری است، اما نباید این نکته را که تا رسیدن به ایمنی کامل جامعه، رعایت پروتکل های بهداشتی اولین و مهمترین اصل مدیریت این بیماری است، را فراموش کنیم.


دکتر جمالیان اظهار کرد: استان های اطراف و همجوار استان مان نیز وضعیت خوبی ندارند و باید با دقت و هوشیاری کامل روزها و هفته های پیش رو را سپری کنیم، در غیر این صورت غافلگیر شده و تلفات به مراتب بدتر و سنگین‌تری نسبت به موج های قبلی خواهیم داد.


پیک پنجم کرونا که اینروزها استان مرکزی و دیگر استان ها با آن درگیر هستند، پیک خطرناک تر و متفاوت تری است. تعداد فوتی ها در اثر این بیماری در استان بر اساس آخرین آمارها به ۲۲۵۳ نفر رسیده و بیش از ۶۸ هزار و ۶۴۹ نفر تاکنون مبتلا شده اند.


افزایش بستری کودکان در پیک پنجم


دکتر بهمن صادقی سده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به افزایش میزان کودکان مبتلا به کرونا در استان، به ایسنا گفته است: موارد بستری کودکان نسبت به موج های قبلی در پیک پنجم بسیار شدت گرفته است. علائم بیماری در کودکان شبیه سرماخوردگی و آبریزش بینی است و علائم گوارشی را نیز شاهد هستیم، البته شاید موارد زیادی از کودکان مبتلا بستری نشوند، اما آنها ناقلین بسیار خطرناکی هستند که به راحتی می توانند ویروس را منتشر کنند.


وی در خصوص علت شیوع بیماری در بین کودکان در پیک پنجم بیان کرد: نوع ویروس در این شیوع تاثیرگذار است، در هر واریته گیرنده های ویروس تغییر می کند. در نوع دلتا خاصیت ویروس به شکلی است که رنج سنی پایین تر را درگیر می کند.


براساس این گزارش، در کنار کرونا، وضعیت آلودگی هوا نیز در استان مرکزی نگران کننده است و امروز جمعه، هشتم مردادماه وضعیت هوای اراک در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد. البته وضعیت هوای روز گذشته در این شهر به حد خطرناک رسیده بود.


رکوردزنی بی سابقه آلودگی هوا در اراک


دکتر سید محمد جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک روز گذشته اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون، ۵۰ روز ناسالم در هوای اراک به ثبت رسید که این مهم رخدادی بی سابقه‌ بوده و عوامل و دلایل متعددی در بروز آن نقش دارد.


وی با بیان اینکه منشاء این آلودگی، گرد و غبار منطقه ای است و آلاینده مسئول ذرات کمتر از دو و نیم میکرون هستند، افزود: با توجه به افزایش غلظت آلاینده های هوا بخصوص غلظت ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون از عموم مردم علی الخصوص گروه های حساس مانند، بیماران قلبی، ریوی، زنان باردار، سالمندان، کودکان و... درخواست می شود که از تردد در فضای آزاد اجتناب کنند.


وی تاکید کرد: در هوای آلوده، بیشترین عضو بدن که آسیب می‌بیند، ریه و دستگاه تنفس انسان است، چرا که ریه‌ها و عروق خونی متصل به آن مسئول جذب و رساندن اکسیژن هوا به بدن و دفع دی اکسید کربن از بدن هستند.


علائم تاثیر آلودگی هوا در بدن


دکتر جمالیان گفت: علائم آلودگی هوا شامل، تنگی نفس، سیاهی لب‌ها، فرو رفتن عضلات به هنگام نفس کشیدن است و اگر تعداد تنفس فرد از ۲۴ تنفس در دقیقه به طور مداوم بیشتر شود، این نیز یک نشانه از عوارض آلودگی هواست و باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود و در موارد اورژانس با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل گردد.


وی گفت: در روزهای آلوده توصیه این است که سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی، فعالیت‌های جسمی خود راکاهش دهند و در منزل بمانند و در وضعیت اعلام خطر، توصیه این است که تمام افراد فعالیت‌های خارج از منزل خود را کم کنند و نسبت به حذف تدریجی منابع آلودگی هوا اقدام شود و در وضعیت اضطراری یا بحران، بایستی ادارات، آموزشی و منابع آلاینده را تعطیل کرد.


وی همچنین توصیه کرد: افرادی که آسم شدید و برونشیت مزمن دارند، افراد بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی مزمن، تنفسی و کودکان درهوای آلوده از منزل خارج نشوند.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در هوای آلوده، مردم مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مصرف کنند ، شیر و پنیر بخورند و از برگ‌های سبز سبزیجات و سبزیجات رنگی استفاده کنند.


به گزارش ایسنا، در حال حاضر واکسیناسیون در استان مرکزی در حال انجام است و به گفته جمالیان، در چند روز اخیر حدود ۹ هزار نفر در روز در استان واکسینه شده‌اند و به دلیل نبود چالش در این زمینه و تجهیزات و امکانات کافی، امکان افزایش این ظرفیت نیز در استان وجود دارد، اما در حال حاضر نیاز است که افراد واجد شرایط با حضور به موقع خود در مراکز مربوطه به راحتی و بدون هیچ گونه اتلاف زمان واکسن خود را دریافت کنند.


بر این اساس، امروز نیز واکسیناسیون علیه کرونا در استان ادامه دارد و تمامی افراد بالای ۵۵ سال و تمامی افرادی که نوبت دوم تزریق واکسن آسترازنکای آنها فرا رسیده است می توانند با در دست داشتن کارت ملی به منظور تزریق دوز اول واکسن کرونا به مراکز تزریق واکسن‌ مراجعه کنند. متقاضیان در اراک نیز می توانند برای دریافت واکسن در دو نوبت صبح ( ۸ الی۱۳:۳۰ ) و عصر ( ۱۶ الی ۲۰) به مصلی بیت‌المقدس این شهر مراجعه کنند.


انتهای پیام