افزایش خروج پول از بازار سرمایه/ صندوق‌های با درآمد ثابت مقصد جدید سهامداران

افزایش خروج پول از بازار سرمایه/ صندوق‌های با درآمد ثابت مقصد جدید سهامداران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار در وضعیت سراشیبی نزول قرار گرفته است. کاهش ارزش کل معاملات و کاهش معاملات خرد می‌تواند تائید کننده این مساله باشد. از طرف دیگر، رکود موجود در بورس به دلیل عدم وجود نقدینگی بوده است. خروج پول از بازار سرمایه در حال ثبت رکوردهای تازه‌ای است.


در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، رکورد 5 روز پیاپی خروج نقدینگی حقیقی ثبت شد، تا معاملات بازار سهام در تمامی روزهای هفته با خروج سهامداران همراه باشد.


تحلیل وضعیت کنونی بازار سهام نشان می‌دهد که بورس بازان با دورنمایی که می‌بینند، بیشتر تمایل دارند فروشنده باشند. بورس در حالی این هفته وسط کانال 1.3 میلیون واحدی را از دست داد که متاثر از رفت و برگشت دلار و نگرانی‌های خاص سرمایه‌گذاران از دورنمای بنگاه‌ها و چشم انداز اقتصاد ایران بوده است. به نظر می‌رسد، سمت تقاضا همچنان در شرایط شک و تردید به سر می‌برد. با بی اعتمادی شکل گرفته در بازار، سرمایه گذاران تمایلی به ورود دوباره پول به بازار سهام ندارند.


البته در هفته دوم آذر ماه 1400 سهم اوراق از ارزش معاملات بازار و همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که دولت نیز در اهداف خود در زمینه تامین مالی از بورس دچار مشکل شده است.


شاخص کل بورس همچنان می‌ریزد


شاخص کل بورس در هفته گذشته سراسر قرمزپوش بود و بازدهی منفی داشت. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 27 هزار واحد افت کرد. در سه روز بعدی دامنه نوسانات شاخص کوتاه بود. روز یکشنبه رشد هزار و 314 واحدی داشت؛ اما روز دوشنبه بیش از 4 هزار واحد افت کرد. روز سه ‌شنبه نیز ریزش 6 هزار و 845 واحدی را پشت سر گذاشت.


image


شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته اخیر بیش از 17 هزار واحد سقوط کرد و تا سطح یک میلیون و 340 هزار واحد پائین آمد تا رکورد سه روز نزولی پی در پی را ثبت کند. 


image


شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 54 هزار و 34 واحد پائین‌‌تر ایستاد تا برای سومین هفته متوالی بازدهی هفتگی بورس منفی شود. بازدهی هفته  شاخص بورس در هفته دوم آذرماه منفی 3.9 درصد بوده است.


بررسی روند شاخص کل هموزن


در هفته گذشته شاخص کل هم‌وزن افت شدیدتری را نسبه به هفته پیش از آن تجربه کرد و در 4 روز از هفته کاهش یافت. شاخص کل هموزن در هفته دوم آذر تنها در روز یک شنبه با رشد 304 واحدی مواجه شد و در باقی روزهای هفته با افت روبرو بود.


image


شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 13 هزار و 416 واحد پائین ‌تر ایستاد و به رقم 332 هزار و 299 واحد رسید و بازدهی منفی 3.88 درصدی را ثبت کرد.


image


کاهش میانگین هفتگی ارزش معاملات و معاملات خرد


در هفته گذشته در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 70 هزار و 856 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 22 هزار و 206 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 21 هزار و 76 میلیاردی هفته پیشین، رشد 5 درصدی داشته است.


image


در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 3 هزار و 307 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 219 میلیاردی هفته پیشین، افت 21 درصدی داشته است.


رشد صف‌‌های فروش و کاهش صف‌های خرید


میانگین ارزش صف ‌های فروش در هفته دوم اذرماه 173 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 38 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 28 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 274 میلیارد تومان بود که در روز ‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌‌‌‌یکشنبه برمی‌گردد که 113 میلیارد تومان بود.


میانگین ارزش صف‌ های خرید در هفته دوم آذرماه 122 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 133 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌‌های خرید 52 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 182 میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌گردد که 54 میلیارد تومان بود.


رکود جدید در خروج پول حقیقی ها از بورس


تا پایان معاملات روز چهار‌شنبه هفته گذشته رکورد 5 روز متوالی خروج پول حقیقی ثبت شد. در مجموع کل هفته هزار و 669 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 333 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 777 درصدی داشته است.


image


در هفته گذشته، بورس در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه رفت که روز چهارشنبه پیش از آن، سومین روز ورود پول حقیقی را پشت سر گذاشته بود. روز شنبه 529 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه این رقم به 283 میلیارد تومان رسید. کاهش خروج پول حقیقی روز دوشنبه ادامه پیدا کرد و 101 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد.


اما در 2 روز پایانی هفته نرخ خروج سرمایه افزایش یافت. روز سه‌ شنبه 338 میلیارد تومان و روز چهارشنبه 417 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در مجموع کل هفته هزار و 669 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 333 میلیارد تومان بود.


ورود نقدینگی حقیقی به صندوق ‌های با درآمد ثابت


در هفته اخیر شاهد ورود پول حقیقی به صندوق ‌های با درآمد ثابت در تمامی روزهای هفته بودیم. روز شنبه 49 میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ ها وارد شد و روز یکشنبه این رقم به 149 میلیارد تومان بالغ شد که بیشترین رقم هفته بود.


روز دوشنبه 3 میلیارد تومان و روز سه‌ شنبه 5 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی روانه صندوق‌های درآمد ثابت شد. در آخرین روز معاملاتی هفته 49 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد.


در مجموع این هفته 255 میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس وارد شده است. به عبارت دیگر، به طور میانگین روزانه 51 میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شده است که نسبت به هفته گذشته بیش از 5 برابر یعنی 466 درصد رشد داشته است. 


انتهای پیام/ب