افزایش طول شبکه ریلی به ۱۴هزار کیلومتر تا پایان سال‌/سه استان دیگر به ریل متصل می‌شود

افزایش طول شبکه ریلی به ۱۴هزار کیلومتر تا پایان سال‌/سه استان دیگر به ریل متصل می‌شود

‌به گزارش خبرنگار ‌اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌محمد اسلامی امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های ملی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: امروز یک پروژه در منطقه 2 آزادراه تهران-شمال و پنج پروژه ریلی به بهره‌برداری می‌رسد.


وی با بیان اینکه 10 هزار و 400 کیلومتر خط‌ ریلی در شبکه راه‌آهن کشور وجود دارد، گفت: با احتساب پروژه‌های موجود تا پایان سال حدود 14 هزار کیلومتر خط‌آهن‌ خواهیم داشت.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیش از این پنج استان در کشور به شبکه ریلی متصل شد و دو خط بین‌المللی ریلی از گرگان به اینچه‌برون و از خواف به افغانستان در سنوات گذشته به بهره‌برداری رسید.


وی اظهار کرد: در آینده نزدیک 3 استان اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری‌ به شبکه ریلی متصل می‌‌شود.


اسلامی ادامه داد: از ابتدای دولت تاکنون 10 هزار کیلومتر ‌پروژه ریلی در حال مطالعه یا اجرا بوده است و پروژه‌‌های در حال اجرا امروز متوسط 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


وی اظهار کرد: با افتتاح این چهار پروژه ریلی در روز جاری، 600 کیلومتر به خطوط ریلی کشور اضافه می‌شود که افتتاح راه‌آهن چابهار-زاهدان و خط‌آهن یزد-اقلید از آن جمله است.


وزیر راه و شهرسازی در تشریح مشخصات خط‌آهن 270 کیلومتری یزد-اقلید گفت:  این خط ریلی با عبور از ابرکوه ‌به یاسوج هم متصل می‌شود.


اسلامی انتقال بار مراکز صنعتی، معدنی، کشاورزی و جمعیتی را از مزایای این خط ریلی عنوان کرد و افزود: تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق-جنوب در غرب و نیز محور جنوب شرق - جنوب در غرب‌ از مزایای اجرای این خط‌ ریلی است.


وی ادامه داد: در سال اول بهره‌برداری ترافیک این خط ریلی 4 میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر و در سال بیستم بهره‌برداری 7 میلیون تن بار و 3 میلیون نفر مسافر خواهد بود.


وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با بهره‌برداری از این خط ریلی، بخش زیادی از بارهای معدنی و تولیدات صنعتی در استان فارس و یزد به راحتی به سمت شمال شرق و افغانستان انتقال می‌یابد.


اسلامی گفت: پس از اتصال ریلی یزد-اقلید،‌ نقطه اتصالی‌ به استان کهگیلویه و بویراحمد از طریق اقلید فراهم می‌شود.


وی افزود: همچنین خطوط ریلی‌ خاش - زاهدان به عنوان بخشی از راه‌آهن چابهار - زاهدان و مسیر ریلی بستان‌آباد به ایستگاه خاوران در تبریز امروز به نقطه پایانی رسید؛ قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا در اجرای راه‌آهن یزد - اقلید و پروژه راه‌آهن زاهدان-چابهار همکاری مناسبی داشت‌.


وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: 2 پروژه خط دوم ریلی قزوین-زنجان و بخش باقی‌مانده خط دوم از بافق به زرین‌شهر جمعاً به طول 300 کیلومتر نیز امروز به بهره‌برداری می‌رسد.


اسلامی همچنین به بهره‌برداری آزمایشی از بزرگترین تونل جاده‌ای غرب آسیا با نام ‌تونل شرقی البرز‌ در منطقه 2 آزادراه تهران - شمال به طول 6.4 کیلومتر اشاره کرد و گفت:‌ در ابتدای دولت 2100 کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت اما امروز 3100 کیلومتر آزادراه داریم و تا پایان سال آزادراه‌های دیگری هم افتتاح می‌شود.


انتهای پیام/