تعامل بین مردم و مسئولین خوزستان در سطح پایینی قرار دارد/ رفع مشکلات خوزستان به جد پیگیری شود

تعامل بین مردم و مسئولین خوزستان در سطح پایینی قرار دارد/ رفع مشکلات خوزستان به جد پیگیری شود

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، جامعه اسلامی مدیران در بیانیه ای به بررسی وقایع اخیر و مشکلات مردم خوزستان پرداخت. متن بیانیه به شرح ذیل است:


بسمه تعالی


وقایع رخ داده سال های اخیر در استان خوزستان، موجب شده مردم وفادار این منطقه از وضعیت موجود، دچار نارضایتی شوند. این بار خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع آبی موجود، باعث بروز صدمات گسترده ای به توده های مردم گردیده است. هر چند بلافاصله پس از وقوع اعتراضات به حق مردمی، مسئولان امر با آزاد کردن مقدار بیشتری از آب ذخیره شده پشت سدها، تاحدودی از بروز صدمات بیشتر جلوگیری بعمل آوردند اما این امکان وجود داشت با اجرای زودتر اقدامات صورت گرفته از بروز خسارت های وارده به دام و احشام مردم جلوگیری شود.


منطقه خوزستان بواسطه صدمات گسترده ای که از جنگ تحمیلی به خود دید و همچنین عقب ماندگی های گسترده ماقبل آن، همواره از لحاظ زیرساخت خدماتی دچار مشکل بوده و نیازمند توجهات ویژه است. با وجود احداث سدهای بزرگ پر آب در این استان ‌ متاسفانه شبکه آبیاری پایین دست آنها برای آبیاری زمین های کشاورزی به اتمام نرسیده، لذا از سرمایه گذاری‌های عظیمی که صورت گرفته به درستی و بهینه استفاده نمی شود. و در واقع بهبود شرایط، همچنان به تصمیمات مسئولان استانی و ملی نیاز دارد. در حالی که اقداماتی از قبیل شبکه سازی و آبیاری، می تواند با به کار گرفتن ظرفیت های بخش خصوصی در کشور به سرعت صورت گیرد. 


همچنین مشکلات شبکه فاضلاب شهر اهواز سال های متمادی مطرح بوده و تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با حل این مشکلات هیچگاه به طور کامل به انجام نرسیده است. مشکل گرد و غبار این منطقه و همچنین ناپایداری شبکه برق آن نیز هر کدام به نوبه خود نیازمند صرف منابع و توجهی ویژه می باشد.


از طرف دیگر وضعیت مدیریت در استان متاسفانه معضل بزرگی است. مردم مشارکتی در  تصمیم سازی وتصمیم گیری های مدیریت در استان به بویژه  منابع  آب استان ندارند و تعامل بین مردم و مسئولین در سطح پایینی قرار دارد. چنانچه در رابطه با خشکسالی اخیر در تصمیم گیری ها در رابطه با تخصیص منابع آب موجود، مردم مشارکت داده می شدند، به هیچ عنوان اعتراضات اخیر بوقوع نمی پیوست. چرا که در مساله خشکسالی، مدیریت از بالا هیچگاه نتیجه بخش نبوده و نخواهد بود. 


درست است که استان خوزستان منابع تجدیدناپذیر بسیاری دارد، اما می توان با استفاده از منابع تجدیدپذیر آن، مانند آفتاب، باد و همچنین متوسط دمای بالای هوا، رفع مشکلات استان را تسهیل کرد. تولید برق با استفاده از سلول های خورشیدی و همچنین  مدیریت الگوی کشت مکانیزه وآبیاری نوین تا حدود زیادی می تواند مشکلات این منطقه را برطرف نماید. بسیاری از این طرح ها نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی در این منطقه است که با تسهیل گری مسئولان استانی قابلیت اجرایی شدن در مدت زمان کوتاه را خواهد داشت. 


در موضوع اخیر تبلیغات گسترده دشمنان در مورد اعتراضات مردمی استان خوزستان که با واکنش سران قبائل و توده های مردم به وقوع پیوست، مجددا اثبات شد که مردمان این خطه همچون دوران دفاع مقدس 8 ساله دل در گروی اسلام، انقلاب و نظام دارند و صرفا به دنبال تحقق حقوق اساسی و بحق خود هستند. همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود بیان فرمودند پیگیری رفع مشکلات استان باید به جد پیگیری شود همچنان که دولت جدید با نگاه راهبردی و با همه توان و ظرفیت نخواهد گذاشت که مردم عزیز خوزستان در چنین وضعیت دشواری  باقی بمانند. این مشکلات با اندکی درایت وتعهد قابل حل است.  به حول وقوه الهی


انتهای پیام/