تعداد تعاونی‌‌‌های فعال کشور به 94 هزار شرکت رسید

تعداد تعاونی‌‌‌های فعال کشور به 94 هزار شرکت رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدجعفر کبیری امروز در مراسم افتتاح چهار مرکز نوآوری توسعه تعاون (منتا) در تهران در حضور وزیر تعاون اعلام کرد: گرچه ایران در پنج سال پیش 74 هزار شرکت تعاونی فعال داشته و اکنون این تعداد به 94 هزار شرکت تعاونی فعال رسیده است اما لزوماً به این معنا نیست که سهم بخش تعاون از اقتصاد افزایش داشته است.


وی افزود: با رویکرد وزیر جدید تعاون امیدواریم اتفاقات خوبی در بخش تعاون روی دهد و لزوماً افزایش تعداد تعاونی‌ها منجر به افزایش سهم این بخش از اقتصاد نمی‌شود. 


معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در 10 کشور اول دنیا که بالاترین سهم تعاون از اقتصاد ملی دارند، تعداد تعاونی‌های آنها زیر 10 هزار شرکت است و تنها در دو کشور یکی 17 هزار و دیگری 20 هزار تعاونی دارند. بنابراین تعداد تعاونی‌ها مهم نیست، بلکه تعداد اعضای تشکیل‌دهنده آن مهم است.


به گفته کبیری، در برخی از کشورهای دنیا سهم تعاون از اقتصاد ملی به 20 درصد هم رسیده است که در کشور ما این سهم کمتر از 5 درصد است.


به گفته وی، مراکز نوآوری توسعه تعاون برای تحکیم زیست بوم فناوری شرکت‌های تعاونی است یعنی شرکت‌هایی که مشکل دارند باید با راه‌حل‌های دانش‌بنیان در این مراکز ارتقا پیدا کنند.


معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: سهم صندوق توسعه تعاون در ردیف 1001 بودجه باید افزایش یابد تا بتواند تسهیلات سرمایه‌گذاران را ضمانت کنند.


در این مراسم حجت‌الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز گفت: در کشور 11 مرکز نوآوری توسعه تعاون، منتا وجود داشت که امروز هم چهار مرکز جدید در چهار استان راه‌اندازی شد؛ بنابراین به 15 مرکز منتا یعنی مرکز فناوری توسعه تعاون ارتقا یافته است.


کبیری افزود: بانک توسعه تعاون 70 درصد از تسهیلات خود را برای شرکت‌های تعاونی به بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط پرداخت می‌کند و اگر سرمایه‌ این بانک افزایش یابد می‌توانیم پاسخگوی نیازی ذینفعان باشیم.


همچنین حسین‌نژاد مدیرعامل صندوق ضمانت تعاون نیز در این مراسم گفت: صندوق ضمانت ریسک‌پذیر بوده و برای شرکت‌های تعاونی که وثیقه ندارند یا وثیقه‌شان مناسب نیست آنها را ضمانت می‌کند تا کسب و کار آنها قابل اجرا باشد یعنی شرکت‌هایی که رتبه کسب و کار آنها D یا C است و غیرقابل اجرا هستند آنها را تقویت می‌کنند تا بتوانند تسهیلات بگیرند.


وی ا فزود: در این زمینه اولاً مشاوره و ایده‌یابی در مراکز نوآروی توسعه تعاون انجام می‌شود و این مرکز نوآوری توسعه تعاون با مشارکت 49 درصدی صندوق ضمانت و 51 درصدی بانک توسعه تعاون راه‌اندازی شده تا متقاضیان سرمایه‌گذاری در تعاونی که رتبه مناسبی برای تسهیلات نمی‌گیرند بتوانند ارتقا پیدا کنند و وام دریافت کنند.


حسین‌‌نژاد اظهار داشت: بحث دوم بازاررسانی شرکت‌های تعاونی است که تعدادی از شرکت‌ها محصولاتی تولید می‌کنند که نمی‌توانند به فروش برسانند و با معرفی مراکز نوآوری توسعه تعاون مشکل آنها حل می‌شود. در حال حاضر 3500 شرکت تعاونی وارد این مراکز نوآوری شده و به صورت دو به دو همچنین با ایجاد بازارچه‌های مختلف برای فروش محصولات آنها کمک شده است.


انتهای پیام/ب