جزئیات دفاع نظامی قطر از عربستان در نبرد ۱۹۹۱

جزئیات دفاع نظامی قطر از عربستان در نبرد ۱۹۹۱

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فرماندهان نیروهای قطری حاضر در نبرد الخفجی گفتند، مداخله نظامی قطر در این نبرد سرنوشت ساز بود و حامل بیش از یک پیام درباره اتحاد سرنوشت و مخالفت با اشغال یک کشور عربی دیگر یا حل مشکلات از طریق نظامی بود. آنها تاکید کردند، با وجودی که صدام یک قدرت نظامی در اختیار داشت اما آن را در جریان ماجراجویی‌های خود در اشغال کویت و تلاش برای اشغال خاک عربستان از دست داد.


خلیفه سالمین، فرمانده گردان پیاده نظام قطر، صالح غانم الکواری، فرمانده گروه تانک‌ها، علی بن سعید الخیارین، فرمانده نیروهای قطری در نبرد الخفجی گفتند، قطر در میان نیروی سپر جزیره تعیین کننده بود و پس از جنگ عراق علیه کویت، نیروی مسلح قطر دستورات اعزام تیپ پیاده نظام عادی با پشتیبانی سلاح را صادر کرد.


این فرماندهان گفتند، پس از اقدام نیروهای عراقی به اشغال شهر الخفجی در ۲۹ ژانویه ۱۹۹۱، فرماندهی کل نیروهای مسلح قطر دستورات حرکت برای دفاع از عربستان و سپس آزادسازی کویت را صادر  کرد.


ژنرال سالمین گفت، قطر تجهیزات و نیروها را آماده و برای مشارکت در نبرد آزادسازی راهی کرد. قطر سه برابر نیرویی که قرار بود در نبرد حضور داشته باشد، اعزام کرد. قرار بود قطر یک گردان در این نبرد داشته باشد اما با سه گردان شرکت کرد.


وی افزود، حمله برای پس گرفتن شهر الخفجی پس از ساعت هشت صبح ۳۱ ژانویه ۱۹۹۱ شروع شد. نبرد آزادسازی الخفجی از دو محور انجام شد؛ از محور راست گروه پیاده نظام قطر در کنار برخی نیروهای گارد ملی عربستان و از محور چپ گروه تانک‌ها و موشک‌های ضد تانک قطر و پیاده نظام گارد ملی عربستان حمله را آغاز کردند.


ژنرال الکواری هم به حضور حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر پیشین قطر در الخفجی و ملاقات با نیروها و بالا بردن روحیه آنها برای آمادگی جهت آزادسازی کویت اشاره کرد و گفت، وی پسرش شیخ فهد را هم به همراه نیروها فرستاد. امیر وقت قطر همچنین پس از آزادسازی الخفجی برای دیدار با نیروها به عربستان آمد.


نبرد الخفجی نخستین مشارکت زمینی گسترده در دومین جنگ حوزه خلیج فارس در شهر الخفجی عربستان و اطراف آن در ۲۹ ژانویه تا یکم فوریه ۱۹۹۱ بود. در این نبرد نیروهای مسلح قطر از عربستان در مقابل حملات نظامی عراق که صدام برای اشغال الخفجی فرماندهی می‌کرد، از عربستان دفاع کردند.


نیروی سپر جزیره یک ائتلاف نظامی و بازوی نظامی شورای همکاری خلیج فارس است. این نیرو برای جلوگیری و پاسخ به تجاوز نظامی علیه هر یک از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، یعنی کشورهای بحرین، قطر، کویت، امارات، عمان و عربستان ایجاد شده‌ است.


انتهای پیام