جلسه شورای امنیت درباره قدس بی‌نتیجه پایان یافت/ آمریکا کارشکنی کرد

جلسه شورای امنیت درباره قدس بی‌نتیجه پایان یافت/ آمریکا کارشکنی کرد

منابع دیپلماتیک به الجزیره گفتند، رایزنی‌های شورای امنیت درباره اوضاع قدس بدون هیچ توافقی خاتمه یافت.


این در حالی است که یک مسؤولی تونسی گفته بود، شورای امنیت درباره قدس تشکیل جلسه می‌دهد اما بیانیه‌ای صادر نخواهد کرد.


او با این وجود تاکید کرد: ملت فلسطین تنها نیستند.


به نقل از یورونیوز، ایالات متحده آمریکا که پیش‌تر از زبان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نسبت به بالاگرفتن خشونت‌ در درگیری‌های اخیر میان فلسطینیان و پلیس اسرائیل در بیت‌المقدس به شدت ابراز نگرانی کرده بود صدور بیانیه مشترک از سوی شورای امنیت در شرایط فعلی را مناسب نداسته است.


به گفته دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل، نشست شورای امنیت در حالی بدون توافق بر سر متنی مشترک به پایان رسید که ایالات متحده انتشار پیامی عمومی و کلی در خصوص وقایع اخیر را در این مرحله به جا تشخیص نداد.


به گفته منابع یاد شده، مذاکرات میان اعضای شورای امنیت برای تهیه و انتشار بیانیه‌ای با لحن نرم‌تر نسبت به متنی که پیش‌تر از سوی نروژ به پانزده کشور عضو پیشنهاد شده بود، ادامه خواهد یافت.


پیش‌نویس بیانیه‌ای که در این خصوص به صورت مشترک از سوی تونس، کشور دعوت کننده به نشست شورای امنیت و چین تدارک دیده شده از اسرائیل می‌خواهد به فعالیت‌های شهرک‌سازی،‌ تخریب منازل و اخراج فلسطینیان از جمله در بیت المقدس شرقی پایان دهد.


در پیش‌نویس این متن که اعضا همچنان در حال مذاکره بر سر تصویب آن هستند، شورای امنیت نسبت به تنش‌ها و خشونت‌های فزاینده در بخش اشغالی کرانه باختری رود اردن از جمله بیت المقدس شرقی، جایی که درگیری‌های تازه در آن صدها مجروح به جا گذاشت، به شدت ابراز نگرانی کرده است.


در این سند همچنین از کلیه طرف‌ها خواسته شده تا از اقدامات یکجانبه‌ای که به بالاگرفتن تنش دامن می‌زند و تلاش‌ها برای یافتن راه حل تشکیل دو کشور را خدشه‌دار می‌کند، خودداری کنند.


فرانس پرس به نقل از یک دیپلمات سازمان ملل در گزارش خود آورده است که ایالات متحده به شرکای خود تاکید کرده که اکنون باید به تلاش‌های پشت پرده برای آرام کردن اوضاع پرداخت و اطمینان ندارد که صدور بیانیه‌ای در این مرحله مفید و کارساز باشد.


23311