رایزنی‌ها در آسه‌آن برای محرومیت میانمار از نشست جمعه/ نماینده آسه‌آن اجازه دیدار با سوچی ندارد

رایزنی‌ها در آسه‌آن برای محرومیت میانمار از نشست جمعه/ نماینده آسه‌آن اجازه دیدار با سوچی ندارد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چندین عضو مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) از انفعال دولت نظامی میانمار در قبال برنامه پنج ماده‌ای که ماه آوریل بر سر آن توافق شد و بر گفت‌وگوی تمام طرف‌ها، دسترسی بشردوستانه و پایان خصومت‌ها تاکید دارد، ناخشنود هستند.


نشست مجازی روز جمعه با میزبانی برونئی است که ریاست کنونی آسه‌آن را بر عهده دارد. سخنگوی نظامی میانمار به درخواست درباره اظهارنظر درباره این نشست واکنشی نداشت. وزارت خارجه برونئی هم اظهارنظر نکرد.  


اروان یوسف، نماینده ویژه آسه‌آن در امور میانمار هفته گذشته تایید کرد که برخی از اعضا گفت‌وگوهای مفصلی درباره عدم دعوت از رهبر دولت نظامی میانمار در نشست ۲۶ تا ۲۸ اکتبر داشته‌اند. او به فقدان تعهد نظامیان میانماری به این طرح اشاره داشت. دفتر اروان از اظهارنظر درباره نشست روز جمعه خودداری کرد.


در همین حال سخنگوی دولت نظامی میانمار گفت، نظامیان حاکم جلوی سفر نماینده ویژه آسه‌آن به این کشور را نگرفتند اما به او اجازه نخواهند داد با آنگ سان سوچی، رهبر سابق محبوس ملاقات کند چون او جرایمی مرتکب شده است.


این سخنگو گفت، تاخیر سازمان ملل در تایید نماینده این دولت نظامی به عنوان سفیر سازمان ملل با انگیزه‌های سیاسی انجام شد و سازمان ملل و دیگر کشورها و سازمان‌ها باید "از استانداردهای دوگانه در امور بین‌المللی" دوری کنند.


انتهای پیام