رستمی: قضاوت‌های خوبی در کشتی نوجوانان جهان داشتیم/ ۹ داور به دلیل اشتباه جریمه شدند

 رستمی: قضاوت‌های خوبی در کشتی نوجوانان جهان داشتیم/ ۹ داور به دلیل اشتباه جریمه شدند

مسعود رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قضاوت هایش در رقابت های کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان جهان ۲۰۲۱ در بوداپست مجارستان، اظهار کرد: دو داور از ایران به این مسابقات اعزام شدیم. خوشبختانه بنده و آقای راهنما قضاوت های خوبی در این مسابقات داشتیم و مسئولان کمیسیون داوران اتحادیه جهانی کشتی از نحوه قضاوت ما به عنوان نمایندگان داوری ایران رضایت داشتند.

داور بین المللی کشتی ایران افزود: در این مسابقات ۹ داور از کشورهای دیگر به دلیل اشتباهاتی که داشتند یک روز از قضاوت در رقابت ها کنار گذاشته شدند و مسئولان داوری اتحادیه جهانی حساسیت زیادی روی نحوه قضاوت داوران داشتند. بنده علاوه بر قضاوت در دورهای مقدماتی، در چند رقابت فینال و رده بندی نیز به عنوان داور وسط و قاضی حضور داشتم و خوشبختانه توانستم عملکرد خوبی داشته باشم.

وی درباره رضایت مسئولان کمیسیون داوری اتحادیه جهانی کشتی از قضاوت داوران ایران، گفت: در کشتی فرنگی معمولا بیشتر از داوران اروپایی استفاده می شود اما با توجه به عملکرد خوبی که داشتیم تقریبا مساوی با آن ها و حتی بیشتر از تعدادی از آن ها قضاوت داشتیم که همین موضوع نشان دهنده رضایت از عملکرد دو نماینده داوری ایران بود.

رستمی درباره تعداد قضاوت های خود در مسابقات نوجوانان جهان، خاطرنشان کرد: در دورهای مختلف قضاوت داشتیم اما فکر می کنم حدود ۱۴ یا ۱۵ قضاوت به عنوان داور وسط داشتم و به عنوان قاضی نیز در مبارزه های زیادی حضور داشتم. خوشبختانه در مجموع جزو داورانی بودیم که قاوت های زیادی به ما سپرده شد.

داور بین المللی کشتی ایران درباره میزان سختگیری اتحادیه جهانی نسبت به عملکرد داوران گفت: آقای بوعزیز نایب رییس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی کشتی هر روز صبح کلینیک داوری برگزار می کرد و اشتباهات داوران را به دقت بررسی می کرد که متعاقب آن نیز ۹ نفر را در مجموع به دلیل اشتباهاتی که داشتند جریمه کرد.

وی درباره اعتراض مربیان ایران به ناداوری در فینال وزن ۷۱ کیلوگرم کشتی فرنگی میان علیرضا عبدولی و حریفی از مولداوی، خاطرنشان کرد: آقای لونت سن کمک مدرس داوری این رقابت ها بلافاصله پس از اعتراض هایی که از سوی مربیان ایران صورت گرفت من را صدا زد و از چندین زاویه را بازبینی کرد که نشان داد پنجه پای حریف عبدولی داخل تشک بود و پا به صورت کامل از تشک بیرون نرفته بود بنابراین امتیازی به کشتی گیر ایران به درستی داده نشد.

رستمی ادامه داد: از مربیان تیم های ملی می خواهم همانطور که برنامه تمرینی می گذارند از کمیسیون داوران نیز این درخواست را داشته باشند تا داوران کلاس آموزشی داوری برای کشتی گیران و مربیان بگذارند. در برخی مبارزه ها خیلی راحت می شد به مدال طلا یا برنز برسیم اما ناآگاهی از قوانین باعث شد به هدفمان نرسیم. مثلا در یک‌ مبارزه کشتی گیر ما در حالت خاک مدام فرار داشت که باعث شد امتیاز از دست بدهد. بچه های ما بعضا آشنایی با قوانین داوری نداشتند و این موضوع می تواند در رده های مختلف به ضرر کشتی گیران ما تمام شود.

وی در پایان گفت: جا دارد از فدراسیون کشتی و شخص آقای دبیر به خاطر این اعزام علی رغم شرایط سخت تشکر کنم. همچنین از آقای امید نوروزی که دلسوزانه بچه ها را راهنمایی و حضورش در کنار تیم باعث قوت قلب تیم بود قدردانی داشته باشم.


انتهای پیام