روایتی هنری از چرخه مواد مخدر

روایتی هنری از چرخه مواد مخدر

به گزارش ایسنا، «پنگوئن‌های افسرده» نمایش تازه محمد میرعلی‌اکبری درباره معضل اعتیاد است.


این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر هرچند پیش از این بیشتر به کارهایی با حال و هوای فانتزی گرایش داشت، در اجرای نمایش جدیدش رویکردی واقع‌گرایانه دارد ولی آن گونه که خودش می‌گوید، رئالیسم او ویژه خودش است.


میرعلی‌اکبری که برای اجرای نمایش تازه‌اش با مجموعه تئاتر شهر قول و قرار گذاشته، در گفت‌وگو با ایسنا توضیحاتی مقدماتی درباره این نمایش ارائه می‌دهد.


او می‌گوید: این نمایش داستان واحدی دارد ولی طبقات مختلف و شخصیت‌های گوناگون را در آن می‌بینیم. هر چند تماشاگر هرگز نقش اول کار یا همان قهرمان ما را روی صحنه نمی‌بیند.


به گفته این کارگردان، در این نمایش به چرخه مواد مخدر پرداخته می‌شود؛ تولیدکننده، پخش‌کننده و مصرف‌کننده آن.


او سپس توضیحاتی درباره شکل‌گیری نمایشنامه این کار ارائه می‌دهد.


میرعلی‌اکبری یکی از نویسندگانی است که سال گذشته طرح نمایشی‌اش در پروژه «قلم روشن» از سوی انتشارات نمایش مرکز هنرهای نمایشی پذیرفته شد. این طرح بعد از تکمیل به عنوان نمایشنامه «پنگوئن‌های افسرده» در کنار چند نمایشنامه دیگر به چاپ رسید و اسفند سال گذشته رونمایی شد.



او بعدتر برای اجرای این نمایش به مجموعه تئاتر شهر دعوت شد و حالا قرار است نمایش «پنگوئن‌های افسرده» اواخر پاییز یا اوایل زمستان امسال در یکی از سالن‌های این مجموعه روی صحنه برود.


«قلم روشن» از جمله طرح های حمایتی انتشارات نمایش برای خلق نمایشنامه‌های ایرانی است و میرعلی‌اکبری توضیح می‌دهد که تمرکز پروژه «قلم روشن» بر نمایشنامه‌های ایرانی بوده ولی موضوع آن آزاد بوده و محدودیتی نداشته است.


او که پیش‌تر بیشتر نمایش‌هایی با حال و هوای فانتزی اجرا می‌کرد، ادامه می‌دهد: این روزها تئاترها بیشتر به سمت کارهای فیزیکال و فرمالیستی رفته ولی در اوایل دهه ۸۰ نمایش‌های رئالیستی خوبی با کارگردانی هنرمندان صاحب سبک اجرا می‌شد. با این حال به‌تدریج از کارهای رئال دور شدیم.


این نمایشنامه‌نویس اضافه می‌کند: شخصا مدتی است به سمت کارهای رئالیستی آمده‌ام ولی رئالیسم خاص خودم به این معنا که در مکتب رئالیسم نیستم اما بازی‌ها و فضای کارم رئال است.


محمد میرعلی‌اکبری ارائه جزییات بیشتر درباره گروه اجرایی این نمایش را به زمانی دیگر موکول می‌کند و امیدوار است با بهتر شدن شرایط، این نمایش را در موعد مشخص‌شده روی صحنه ببرد.     


انتهای پیام