ساخت باندهای ضدباکتری با استفاده از ضایعات میوه

ساخت باندهای ضدباکتری با استفاده از ضایعات میوه

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ (NTU) در سنگاپور با تبدیل پوسته اضافی میوه خارگیل (دوریان) به باندهای ژل ضدباکتریایی با تولید اضافی ضایعات مواد غذایی مقابله می‌کنند.


این فرآیند پودر سلولز را از پوسته های میوه پس از برش و خشک شدن در یخ استخراج می‌کند، سپس آن را با گلیسرول مخلوط می‌کند؛ این مخلوط تبدیل به هیدروژل نرم و سپس از آن به نوارهای بانداژ بریده می‌شود.


پروفسور ویلیام چن، مدیر برنامه علوم و فناوری غذا در دانشگاه فناوری نانیانگ می‌گوید: ما در سنگاپور سالانه حدود ۱۲ میلیون  میوه خارگیل مصرف می‌کنیم، بنابراین علاوه بر گوشت نمی‌توانیم کار زیادی در مورد پوست و دانه‌ها انجام دهیم و این باعث آلودگی محیط زیست می‌شود. پوسته‌های میوه که بیش از نیمی از ترکیب  میوه خارگیل را تشکیل می‌دهند معمولاً دور انداخته و سوزانده می‌شوند و باعث ضایعات زیست محیطی می‌شوند.


مدیر برنامه علوم و فناوری غذا در دانشگاه فناوری نانیانگ افزود: این فناوری همچنین می‌تواند سایر ضایعات غذایی مانند لوبیای سویا و غلات مصرف شده را به هیدروژل تبدیل و به محدود کردن ضایعات غذایی کشور کمک کند.


در مقایسه با باندهای معمولی، باندهای ارگانو-هیدروژل همچنین می‌توانند مناطق زخم را خنک‌تر و مرطوب نگه دارند که می‌تواند به تسریع بهبودی کمک کند.


انتهای پیام/