سیگار: خیزش طالبان یک "بحران وجودی" برای دولت افغانستان است

سیگار: خیزش طالبان یک

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، در گزارش بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان موسوم به "سیگار" آمده، حملات طالبان علیه اهداف دولتی افغان از ۶۷۰۰ مورد در مدت زمان سه ماه تا توافق فوریه دوحه به ۱۳ هزار ۲۴۲ مورد در بازه زمانی سپتامبر تا نوامبر ۲۰۲۰ رسید.


بر اساس گزارش، در تمامی این سه ماه متوالی، تعداد حملات بالای ۱۰ هزار مورد بوده‌اند.


آمریکا موافقت کرد که تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج کند با این انتظار که طالبان هم با دولت کابل وارد مذاکرات صلح شود.


از آن زمان، مذاکرات بین طالبان و دولت کابل متوقف شده اما آمریکا قاطعانه نیروهایش را از افغانستان خارج کرده و ضرب‌الاجل تکمیل این روند را ۳۱ اوت گذاشته است.


گزارش سیگار کاملا مشخص کرده که توافق دوحه، قطر به جای آنکه به سمت گفتگوهای طالبان و کابل برود، باعث تشدید حملات طالبان علیه نیروهای دولتی بدون آمادگی افغانستان و افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان شده است.


سیگار از قول داده‌های نیروهای مشترک آمریکا-ناتو در افغانستان اعلام کرد، در بازه زمانی ژانویه تا مارس ۲۰۲۰، ۵۱۰ غیرنظامی کشته و ۷۹۹ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. این آمار در سه ماهه سوم ۲۰۲۰، بالا رفت و تعداد کشته‌ها به ۱۰۵۸ تن و تعداد زخمی‌ها به ۱۹۵۹ تن رسید و همچنان هم روند افزایشی دارد.


در گزارش سیگار همچنین آمده، جدیدترین آمار از آوریل و مه سال جاری میلادی رقم ۷۰۵ کشته و ۱۳۳۰ زخمی را نشان می‌دهد.


جان سوپکو، بازرس سیگار گفت: مجموع این اوضاع برای دولت افغانستان خوشایند نیست چون اگر کابل نتواند با ان وضعیت مقابله و به آن رسیدگی کند، آن را احتمالا با یک "بحران وجودی" روبرو می‌کند.


وی ادامه داد، این گزارش یک تصویر آگاهانه ارائه می‌کند که در تضاد با خوش بینی بیش از حدی است که به واسطه تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای بازسازی و تقویت افغانستان و با صرف هزینه صدها میلیارد دلاری دولت واشنگتن ارائه شده بود.


در گزارش سیگار آمده است: این اخبار نشان می‌دهد که اوضاع افغانستان اصلا خوب نیست، نیروهای امنیتی این کشور درگیر خیزش مجدد طالبان گیج و مبهوت و غافلگیر شده‌اند. نگرانی‌ها از اوضاع امنیتی در افغانستان شدید است و طالبان بسیاری از مناطق را به دست گرفته و تصرف کرده به ویژه ولایت‌های شمالی که زمانی محل تحرکات ضد طالبانی بودند.


انتهای پیام