صادرات گاز روسیه به ترکیه سه برابر شد/ آنکارا به دنبال بستن قراردادهای جدید با مسکو

صادرات گاز روسیه به ترکیه سه برابر شد/ آنکارا به دنبال بستن قراردادهای جدید با مسکو

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشا تودی، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که این کشور در حال مذاکره برای افزایش واردات گاز از کشورهایی نظیر روسیه است. 


آلپ‌آرسلان بایراکتار، وزیر انرژی ترکیه طی گفتگو با خبرنگاران در حاشیه کنفرانس گازتک در دبی گفت: امسال سال سختی برای همه ما خواهد بود، اما ما در شرایط خوبی در ارتباط با تامین کنندگان گاز خود نظیر آذربایجان و روسیه هستیم. 


وی تاکید کرد: ترکیه در حال مذاکره برای بستن قراردادهای جدید برای واردات بیشتر گاز است؛ چراکه برخی قراردادها از جمله قرارداد با شرکت گازپروم روسیه اواخر امسال منقضی می‌شود.


وزیر انرژی ترکیه می‌گوید: این کشور با دیگر کشورهای صادرکننده گاز هم در حال مذاکره برای بستن قراردادهای احتمالی است.


بنا به گفته بایراکتار، ترکیه می‌خواهد در آینده نزدیک یک قرارداد بلندمدت ترانزیت گاز با روسیه ببندد. 


به گفته این وزیر ترک، این کشور همچنین علاقمند به واردات LNG است، اما در خصوص روسیه واردات از طریق خط لوله برای این کشور اولویت دارد. 


وزارت انرژی ترکیه می‌گوید:‌ انتظار می‌رود مصرف گاز به سالانه 60 میلیارد مترمکعب برسد و این رقم در آینده نزدیک از 70 میلیارد مترمکعب خواهد گذشت.


هم اکنون بخش قابل توجهی از گاز صادراتی روسیه به ترکیه از طریق خط لوله ترک استریم که از دریای سیاه عبور می‌کند انجام می‌شود. 


بنا به اعلام شرکت گازپروم این شرکت در 6 ماه نخست امسال صادرات خود به ترکیه را سه برابر کرده و به بیش از 14 میلیارد مترمکعب رسانده است. 


انتهای پیام/