عضو هیأت رئیسه مجلس: مشکل آبی کشور نتیجه سومدیریت‌های گذشته است

عضو هیأت رئیسه مجلس: مشکل آبی کشور نتیجه سومدیریت‌های گذشته است

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه ما در حوزه منابع آبی کشور مشکل مدیریت داریم، گفت: ما با پدیده خشکسالی مواجه‌ایم اما سومدیریت در حوزه منابع آب را داریم و امروز بخش‌های زیادی از کشور برای تأمین آب آشامیدنی دچار مشکل است.


وی افزود: در استان‌هایی همچون چهارمحال و بختیاری که خود منبع آب هستند و در استان‌هایی همانند خوزستان که پنج رودخانه در آن جریان دارند مردم در شهرها و روستاها آب شرب ندارند. 


عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان در غرب کشور و در نقاط دیگر ما اکوسیستم را به هم زده‌ایم و تلاب‌های ما در حال خشک شدن هستند که با خشک شدن آنها تلاب‌های خشک شدن به کانون ریزگردها تبدیل خواهند شد.


یوسفی خاطرنشان کرد: وضعیت تالاب‌ها، دریاچه‌ها و ... در کشور نشان‌دهنده آن است که مدیریت آب در کشور دارای مشکل است و باید به این روش در این حوزه خاتمه داد.


وی افزود:‌ما مدیریت منابع آب را به دست وزارت نیرو داده‌ایم و این یعنی تعارض منافع؛ در حالیکه مدیریت منابع آبی باید توسط یک مجموعه‌‌ای انجام می‌شد که نگاه جامع به این مسئله داشته باشد مثل توجه به مسائل زیست محیطی.


عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر مدیریت منابع آب صحیح بود امروز ما شاهد نبودیم که 20 واحد صنعتی فولاد که آب‌بر هستند در مناطق کویری تأسیس شده و یا در حال تأسیس باشد و ما در کنار تأسیس این واحدهای صنایع فولادی برای تأمین آب شرب مردم با مشکل مواجه باشیم. نکته مهم اینجا است که اکثر این واحدها در مناطقی تأسیس شده و یا می‌شود که از سوی وزارت نیرو از نظر منابع آبی به عنوان منطقه ممنوع معرفی شده است.


یوسفی خاطرنشان کرد:‌ امروز در بسیاری از کشورهای دنیا مدیریت منابع آب از حالت سنتی و سدسازی به آبخیزداری تغییر کرده اما متأسفانه ما به این مسائل توجهی نداریم و اینگونه به نظر می‌رسد ما در سیاست‌گذاری‌ها در حوزه آب نیازمند تغییر جدی هستیم.


وی افزود:‌ اگر این تغییرات صورت نگیرد یک سال شاهدیم سیل مردم و اموال آنها را می‌برد و در سال بعد از آن هم استان‌های مختلف دچار تنش آبی می‌شوند و مشکلاتی که برای تأمین آب شرب و کشاورزی استان‌ها پایین‌دست پیش می‌آید.


عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید به سومدیریت‌ها در بحث منابع آبی پایان داد و اگر ما با این شیوه به کار خود ادامه دهیم به جز تنش و نگرانی برای مردم و اینکه بین استان‌های مختلف انشقاق ایجاد کنیم فایده دیگری نخواهد داشت.


یوسفی خاطرنشان کرد: همه کشور باید ید واحد باشند. مناسب نیست که ما مردم را در مورد مسئله آب دچار انشقاق کنیم و بین استان‌های مختلف در این باره تفرقه به وجود بیاوریم. مردم ما در طول تاریخ برادرانه در کنار یکدیگر زندگی کرده‌ا‌ند و درست نیست با سومدیریت به این مردم فشار بیاوریم.


عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه مشکل آب در کشور نتیجه سومدیریت‌های گذشته است، گفت: این درست نیست که ما در بحث مشکل آب مردم را دچار تنش کنیم بلکه باید مدیریت در حوزه آب را اصلاح کرده و سیاست‌ها در این حوزه را تغییر دهیم.


وی افزود: ما باید سیاست‌های مدیریت آب را اصلاح کنیم نه اینکه مردم استان‌های مختلف دچار تنش کرده و در مقابل هم قرار دهیم. 


انتهای پیام/