مدیر مسئول وقت پایگاه خبری بورس نیوز مجرم شناخته شد

مدیر مسئول وقت پایگاه خبری بورس نیوز مجرم شناخته شد

احمد مومنی راد روز سه شنبه در گفت وگو با  خبرنگار قضایی ایرنا با توجه به رسیدگی به دو پرونده‌ مطبوعاتی افزود: در روز دوشنبه ۱۵ آذر سال ۱۴۰۰ در شعبه سه دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کاشانکی، دو پرونده رسیدگی شد.


وی اظهار داشت: پرونده اول مربوط به متهم مدیر مسئول وقت (سال ۱۳۹۸) پایگاه خبری بورس نیوز به اتهام نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر بود که هیات منصفه با اکثریت آراء در موضوع اتهام، متهم را مجرم دانست و نیز با اکثریت آراء وی را در این اتهام مستحق تخفیف دانست.


مومنی راد اضافه کرد: پرونده دوم مربوط به متهم مدیر مسئول خبرگزاری «راه دانا» به اتهام نشرمطالب غیر واقع به قصد اضرار به غیر بود که با توجه به رضایت مشروط شاکی و تقاضای استمهال وکیل متهم، دادگاه با این تقاضا موافقت کرد و رسیدگی به آینده موکول شد.


سخنگوی هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی تصریح کرد: این نظرات هیات منصفه است و نظر نهایی دادگاه بعدا توسط دادگاه اعلام می‌شود.


به گزارش ایرنا، بر اساس اصل ۲۴ قانون اساسی جرم مطبوعاتی عبارت است از انتشار مطالب مخل به مبانی اسلام و یا حقوق عمومی به وسیله مطبوعات، تفصیل و مصادیق آنها را قانون معین می‌کند.


مطابق ماده ۳۴ قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب ۱۳۷۹رسیدگی به جرایم مطبوعاتی با توجه به قوانین مربوط به صلاحیت ذاتی در محاکم عمومی یا انقلاب یا سایر مراجع قضایی است که در هر صورت علنی بودن و حضور هیئت منصفه در آن الزامی است.    


تبصره ماده ۴ اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب۱۳۸۱ بیان می‌دارد رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی در دادگاه کیفری استان به عمل خواهد آمد که طبق ماده ۲۰ قانون مذکور رسیدگی به جرایمی که مجازات قانونی آنها قصاص عضو یا قصاص نفس یا اعدام یا رجم یا سلب و یا حبس ابد باشد و نیز رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی ابتدا در دادگاه تجدید نظر استان به عمل خواهد آمد و در این مورد دادگاه مذکور دادگاه کیفری استان نامیده می‌شود.


دادگاه کیفری استان در رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی با حضور هیئت منصفه تشکیل خواهد شد و این دادگاه اکنون صلاحیت رسیدگی به جرم مطبوعاتی را نیز دارد.