ممنوع السفر کردن؛ ابزار عربستان برای کنترل فعالان

ممنوع السفر کردن؛ ابزار عربستان برای کنترل فعالان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، لجین الهذلول، فعال سعودی بعد از گذراندن سه سال حبس اکنون با گردش در یک پارک به همراه خانواده‌اش خوشحال است اما مثل دیگر بازداشتی‌های سابق با حبس از نوع دیگری مواجه است و آن ممنوع السفر شدن است.


الهذلول به همراه دو بازداشتی دیگر که تابعیت آمریکایی دارند، ماه میلادی جاری آزاد شدند. این اقدامی است که تحلیلگران آن را پیامی برای دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌دانند که متعهد شده کارنامه حقوق بشر در عربستان را بررسی کند. فعالانی که آزاده شده‌اند با نزدیکانشان ممنوع السفر هستند. 


خانواده لجین الهذلول تصاویری را از او در یک گردش خانوادگی منتشر کردند درحالی که او خنده بر لب دارد. با این حال خانواده او می‌گویند که او هنوز کامل آزاد نیست.


دادگاه ریاض دهم فوریه الهذلول را آزاد کرد. وی برای مدت پنج سال ممنوع السفر شده است. خانواده‌اش نیز از سال ۲۰۱۸ ممنوع السفر هستند و راهی برای شکایت علیه این مساله وجود ندارد.


علیاء، خواهر لجین می‌گوید، هیچ کسی نمی‌داند چه کسی دستور ممنوع السفر شدن را داده است، هیچ گونه کارنامه یا اخطار رسمی وجود ندارد. نمی‌دانیم چگونه این مساله را حل کنیم.


پدر و مادر لجین زمانی فهمیدند ممنوع السفر شده‌اند که قصد خروج از عربستان را داشتند. لجین از زمان آزادی با هرگونه مصاحبه رسانه‌ای مخالفت کرده است.


فعالان می‌گویند هزاران عربستانی ممنوع السفر هستند. دولت این اقدام را برای در تنگنا قرار دادن مخالفان انجام می‌دهد.


عبدالله العوده، پسر سلمان العوده، مبلغ معروف عربستانی که از سال ۲۰۱۷ بازداشت شده است، گفت: ممنوع السفر شدن ابزار دولت عربستان برای فشار و ترساندن است.


العوده گفت: ۱۹ تن از خانواده وی از جمله یک کودک یک ساله بدون هیچ گونه اقدامات قانونی از سال ۲۰۱۷ ممنوع السفر هستند.


ده‌ها تن از تجار و شاهزادگان در خاندان حاکم از جمله ولید بن طلال، میلیاردر مشهور عربستانی که برای چندین ماه در هتل ریتز کارلتون در سال ۲۰۱۷ بازداشت شدند، ممنوع السفر هستند.


دیمه طلال الشریف، مشاور حقوقی عربستانی در روزنامه عرب‌نیوز نوشت، ممنوع السفر شدن یک اقدام احتیاطی قانونی است که وزارت کشور یا دستگاه قضایی یا امنیت ملی آن را صادر می‌کند.


وی گفت: این اقدام را می‌توان برای دوره مشخص و محدودی اتخاذ کرد و باید به فردی که ممنوع السفر شده ظرف یک هفته از صدور تصمیم رسما اطلاع داد. 


این درحالی است که افرادی که ممنوع السفر می‌شوند زمانی از این تصمیم آگاه می‌شوند که قصد سفر به خارج را دارند.


انتهای پیام