نحوه راه رفتن و خوابیدن صحیح برای ورزشکاران+ تصویر

نحوه راه رفتن و خوابیدن صحیح برای ورزشکاران+ تصویر

به گزارش ایسنا، راه رفتن به عنوان یک وضعیت پویا دارای مشخصه های طبیعی و معین است، هرچند عواملی چون سن، جنس، نوع کفش و سطحی که راه رفتن در آن انجام می گیرد و... می تواند در هر یک از مشخصه های راه رفتن طبیعی، تغییراتی ایجاد کند. در عین حال اگر همیشه صبح ها سخت از خواب برمی خیزید و عصبانی و اوقات تلخ هستید این بدان معنا است که بد استراحت کرده اید و نحوه خوابیدن شما باعث شده که چنین احساسی داشته باشید.


مراحل و مشخصه های راه رفتن طبیعی


در این مطلب که از سوی اکبرچاوشیان، متخصص حرکات اصلاحی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا، قرار گرفته آمده است: بالابودن مرکز ثقل آدمی، دوپا بودن و سطح اتکا اندک نسبت به حیوانات هرچند جابجایی انسان را آسان می کند، اما حفظ تعادل ایستا و پویای او را مشکل تر وکارکرد عضلات و فشار وارد بر استخوان ها و لیگامنت ها را افزایش می دهد، ازاین رو برخی راه رفتن را، بازیابی سطح اتکا جدید برای پیشگیری از سقوط های پیایی تعریف کرده اند.


راه رفتن شامل دو مرحله مرحله سکون و نوسان است که مرحله سکون یا حمایت زمانی که یک پا به هنگام راه رفتن به مرحله ای که پا زمین را لمس می کند تا مرحله ای که آن را ترک می کند، گویند. مرحله سکون به ترتیب شامل مراحل ضربه پاشنه به زمین، تماس کف پا با زمین، بلندشدن پاشنه از زمین، جداشدن انگشت شست از زمین می شود.


همچنین مرحله نوسان به مرحله ای که پا در وضعیت تعلیق قرار داشته و تماسی با زمین ندارد گویند و به ترتیب شامل مراحل سرعت گرفتن اندام، به جلو رانده شدن اندام و کاهش یافتن سرعت اندام می شود. به مرحله ای که هر دو پا همزمان روی زمین قرار دارند، مرحله حمایت دوگانه می گویند و در راه رفتن های سریع این زمان کمتر و در دویدن ها این مرحله دیده نمی شود و همچنین در راه رفتن های کند برمقدار آن افزوده می شود.


شناخت راه رفتن طبیعی از غیرطبیعی


برای شناخت راه رفتن طبیعی از غیرطبیعی توجه به هریک از مشخصات ضروری است که شامل دوره راه رفتن (به اتفاقات مشابه و متوالی در یک اندام گفته می شود؛ یعنی از ضربه یک پاشنه تا ضربه پاشنه بعدی همان پا)، طول گام (فاصله خطی میان دو اندام را طول گام می گویند که این فاصله در مردان به طور متوسط بیشتر از زنان و به طور کلی متوسط طول گام در انسان ۴۰ سانتی متر است)، خط پیشرفت (مسیر پیشروی را می گویند که در آن انگشت شست پا نسبت به خط پیشروی یا پیشرفت دارای یک زاویه هفت درجه است) و در نهایت عرض گام (فاصله بین دوپا را روی خط پیشرفت عرض گام می گویند که به هنگام راه رفتن سریع طول آن کاهش می یابد و عرض گام اگر بیشتر باشد موجب تعادل بیشتر می شود و باید بدانیم که عرض گام در مردان اندکی کمتر از زنان است اما به طور متوسط عرض گام ۵ تا ۱۰ سانتی متر است.



وضعیت طبیعی بدن در حالت خواب


اگر همیشه صبح ها سخت از خواب برمی خیزید و عصبانی و اوقات تلخ هستید، بد استراحت کرده اید و نحوه خوابیدن شما باعث شده که چنین احساسی داشته باشید. این خوابیدن اثرات جانبی مثل سردرد، فک درد و حس سوزن شدن در دست ها و بازوان دارد و شما باید با کمک تخت خواب، تشک و بالش روش مناسب خوابیدن را فراهم کنید و باتوجه به اینکه حدود یک سوم از کل زندگی افراد به خواب و استراحت می گذرد، وضعیت صحیح خوابیدن و استراحت کردن بسیار مهم است و اصولا خوابیدن، ترکیبی از هر نوع خوابیدن است.


خوابیدن به پهلو


خوابیدن به پهلو با زانوهای خم شده، سبب استراحت در ناحیه ستون فقرات می شود و استفاده از بالش تخت برای راحتی گردن به ویژه اگر شانه های فرد پهن باشد، مفید و بهتر است که زانوی پای زیری نسبتا صاف باشد و پای بالایی خم شده و مابین پای بالایی و زمین یک بالش قرار گیرد.


خوابیدن به پشت


نحوه دیگر خوابیدن برای راحتی پشت این است که فرد در حالت دراز کش (طاق باز) با قراردادن یک بالش زیر زانوها زوایایی در زانو و ران ایجاد کند که این کار علاوه بر کمک به گردش خون، باعث چرخش خلفی لگن و صاف شدن ناحیه کمری می شود و فشار وارد بر کمر کاهش می یابد.


خوابیدن روی شکم


این نوع خوابیدن روش مناسبی نیست، چون سر برای تنفس مجبور است به یک سمت بچرخد، بنابراین سر و قسمت فوقانی پشت مجبور است از حالت طبیعی خارج شود که این نحوه خوابیدن باعث درد گردن، بی حسی، سردرد و سرگیجه،  کوتاهی و ترآشیل و همچنین خستگی بازوها و شانه ها می شود.



انتهای پیام