نخست وزیر ژاپن دست دوستی به سوی کره جنوبی دراز کرد

نخست وزیر ژاپن دست دوستی به سوی کره جنوبی دراز کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، فومیو کیشیدا در دومین سخنرانی پارلمانی‌اش به عنوان نخست وزیر ژاپن، کره جنوبی را به عنوان یکی از همسایگان مهم توصیف کرد اما صریحا گفت که توکیو موضع کنونی خودش در رابطه با اختلافات دوجانبه از جمله موضوع غرامت به قربانیان کار اجباری در زمان جنگ ژاپن و بردگی جنسی کره‌ای‌ها را حفظ خواهد کرد.


وی افزود: در رابطه با کره جنوبی که یکی از همسایگان مهم ماست، همچنان به طور جدی از سئول می‌خواهیم تا اقدامات مناسبی را بر مبنای موضع ثابت‌ و استوارمان انجام دهد.


کیشیدا در جریان نخستین سخنرانی پارلمانی‌اش در تاریخ هشت اکتبر که چهار روز پس از روی کار آمدنش برگزار شده بود، این موضع‌گیری را به طور علنی مطرح کرد.


به رغم تلاش دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد همکاری امنیتی سه‌جانبه قوی‌تر علیه برنامه تسلیحات پیشرفته کره شمالی و اقدامات تهاجمی رو به افزایش چین، اظهارات کیشیدا هیچ پیشرفت فوری در کشمکش طولانی مدت میان این دو متحد آسیایی کلیدی واشنگتن به وجود نیاورده است.


دولت کره جنوبی اعلام کرده که به حکم دادگاه محلی که به شرکت‌های ژاپنی دستور می‌دهد تا به قربانیان کار اجباری در جریان جنگ جهانی دوم غرامت پرداخت کند، احترام می‌گذارد با این حال تاکید دارد که تمامی موضوعات مربوط به غرامت تحت پیمان 1965 میلادی برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیکشان حل شده‌اند.


کیشیدا در بخش دیگری از سخنانش درباره کره شمالی گفت: یکی دیگر از اولویت‌های اصلی دولت ژاپن حل مساله اتباع ژاپنی ربوده شده توسط دولت کمونیست کره شمالی در دهه‌ها قبل است.


وی بار دیگر تاکید کرد که تمایل دارد با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بدون هیچ پیش شرطی و به منظور دستیابی به راه‌حلی برای این مشکل دیدار کند.


انتهای پیام