ورزش راهی برای تقویت روابط خانوادگی

ورزش راهی برای تقویت روابط خانوادگی

تحمل، همبستگی، نظم، انضباط و کار گروهی برخی از ارزش‌هایی است که ورزش آن‌ را تقویت می‌کند. این فعالیت نه تنها به ما اجازه می‌دهد آرامش داشته باشیم بلکه به ما امکان می‌دهد همراه با عزیزان خود ارزش‌هایی مانند مسئولیت، صداقت، احترام و تعهد را تقویت کنیم. تشویق این عمل بسیار مهم است زیرا با آن می‌توانیم روال عادی زندگی را توسعه دهیم و از اضطراب رها شویم؛ به‌ عنوان یک خانواده دور هم جمع شویم و سبک زندگی سالمی را در پیش بگیریم که منجر به سلامت جسمی و روحی می‌شود.


در نظر گرفتن ترجیحات هر یک از اعضای خانواده هنگام انتخاب ورزش مهم است. اگر هر کس چیز متفاوتی را دوست دارد، حداقل سعی کنید راهی برای انجام این ورزش‌ها در یک مکان و در صورت امکان در یک زمان پیدا و ایجاد یک برنامه ورزشی خانوادگی را امکان پذیر کنید. تناوب و تکرار این برنامه بستگی به در دسترس بودن هر فرد دارد. پیشنهاد این است که فعالیت ورزشی را ۲ تا سه مرتبه در هفته، به ویژه در روزهای تعطیل و عصرها طی روزهای هفته بعد از بازگشت از محل کار یا مدرسه به خانه، انجام دهید.


توصیه شده یک روال معمول را دنبال کنید که در آن حرکات کششی و گرم کردن را به‌ صورت گروهی انجام دهید، به‌ گونه‌ای که متناسب با فعالیتی باشد که انجام می‌شود. خانواده‌ها اهداف و چالش‌هایی را تعیین، از رژیم غذایی خاصی در خانه که مخصوص وضعیت سلامت هر یک از اعضای خانواده است، پیروی کنند و با نوع تمریناتی که در حال انجام است، سازگار باشند. هر کاری را که انتخاب می‌کنید انجام دهید، به این معنی است که به آن عادت می‌کنید؛ به‌همین دلیل است که والدین و خواهر و برادرهای بزرگتر باید انگیزه اصلی باشند.


ورزش برای سلامت کلی یک خانواده مفید است و باعث می‌شود کودکان به تدریج وارد دنیای ورزش شوند. در ذیل به ورزش‌هایی که باعث ایجاد روابط نزدیک‌تر می‌شوند، اشاره شده است.


راهپیمایی یا پیاده‌روی


هدف اصلی این فعالیت‌ها لذت بردن از طبیعت، تنفس بهتر و هوای تازه است. این فعالیت‌ها برای همه سنین توصیه می‌شود و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد، شدت آن می‌تواند از سطح پایه تا متوسط متغیر باشد. این فعالیت‌ها برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها ایده‌آل است.


شنا


شنا ورزشی است که با مهارت‌های هر فرد سازگاری بیشتری دارد و می‌تواند شامل دوره‌های مقدماتی برای نوزادان، هوازی آبی برای سالمندان و کلاس‌های شنا برای کودکان باشد. این ورزش به ایجاد حس سالم رقابت کمک می‌کند.


اسکیت


اسکیت یک فعالیت سرگرم کننده است که می‌توانید در اوقات فراغت خود انجام دهید. نیاز به تجهیزاتی مانند اسکیت، دستکش، محافظ مچ و کلاه ایمنی دارد. این ورزش اجتماعی شدن، کار گروهی و ایجاد چالش‌های جدید را پرورش می‌دهد.


سنگ‌نوردی یا صخره‌نوردی


این فعالیت شرکت‌کنندگان را تشویق می‌کند تا برای انتخاب بهترین مسیر و حمایت از کسانی که در جلو یا عقب خط هستند، همکاری کنند. این راهی برای ایجاد اعتماد بین خواهر و برادر، والدین و فرزندان یا زوجین است.


فریزبی(بشقاب‌پرنده)


این فعالیت برای همه اعضای خانواده خوب است. اعتماد، احترام و انضباط جنبه‌های کلیدی برای لذت بردن از آن است. از آنجا که هیچ داوری یا قضاوتی را شامل نمی‌شود، این فعالیت بازی عادلانه را از طریق صداقت و احترام به دیگری ترویج می‌دهد.



قبل و بعد از ورزش چه کاری انجام دهیم؟


برای بهبود ظرفیت هوازی با تمریناتی مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری، گرم کردن ۳۰ دقیقه‌ای را انجام دهید که شامل تمرینات هماهنگی و چابکی به‌ صورت خانوادگی است.


تمرینات قدرتی و سرعتی مانند پرش و مسابقات کوتاه را برای بهبود پاسخ واکنش‌ها و تحریک رقابت را حداکثر به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید.


هنگام اتمام یک فعالیت ورزشی سرد کردن بین پنج تا ۱۰ دقیقه‌ بسیار مهم است. بدن به این ترتیب بهبود می‌یابد و ماهیچه‌ها پس از فعالیت شدید به حالت استراحت باز می‌گردند.


تبدیل فعالیت بدنی به یک رویداد خانوادگی


همه ما از فواید زیاد فعالیت بدنی و پیامدهای منفی عدم تحرک آگاهی داریم. به‌ عنوان مثال نبود تحرک جسمانی منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی عروقی، برخی سرطان‌ها(سینه و روده بزرگ) و مسائل مربوط به سلامت روان می‌شود. از سوی دیگر فعالیت بدنی با افزایش ظرفیت یادگیری، تمرکز و سایر مزایای سلامت جسمی و روانی مرتبط است. بنابراین ما به‌ عنوان والدین می‌خواهیم فعالیت بدنی را در زندگی روزمره پیاده کنیم و یک شیوه زندگی سالم را در بین فرزندان خود تشویق کنیم.


فعالیت بدنی برای رشد سالم ضروری است و اتخاذ عادات فعالیت بدنی در اوایل زندگی احتمال این که کودکان در بزرگسالی از نظر جسمانی فعال باقی بمانند را افزایش می‌دهد. شرکت در فعالیت‌های بدنی خانواده به کودکان کمک می‌کند مهارت‌های زندگی همچنین مزایای سلامتی را کسب کنند. به‌ عنوان مثال فعالیت بدنی خانواده می‌تواند به فرزند شما در یادگیری کار گروهی، مهارت‌های رهبری و تصمیم‌گیری با کیفیت کمک کند.


اهمیت الگوسازی نقش


والدین و مراقبان نقش مهمی در شکل‌گیری ایده‌ها و رشد کودکان دارند. والدین و سرپرستان که شیوه زندگی مثبت و سالم را نشان می‌دهند، بر تصمیمات و رفتارهای فرزندانشان تاثیر می‌گذارد نکات زیر بر اساس تحقیقات روان‌شناسی ورزش و رشد کودک ارائه شده است:


• کودکان از رفتار بزرگسالان در زندگی خود الگو می‌گیرند؛


•دو صد گفته چون نیم کردار نیست؛ کودکان بیشتر تحت تاثیر آنچه از اعمال والدینشان می‌بینند، قرار دارند تا آنچه والدین آنان می‌گویند؛


• بزرگسالان جوان اغلب والدین را الگوی ورزشی یا آمادگی جسمانی می‌دانند.


یافتن زمان برای فعالیت‌های خانوادگی


چگونه می‌توانید زمانی که برنامه شلوغی دارید، برای فعالیت بدنی خانواده وقت پیدا کنید؟ در اینجا چند پیشنهاد ارائه شده است:


• در ابتدای هر ماه بازه‌های زمانی ۳۰ دقیقه‌ای هفتگی را که همه اعضای خانواده می‌توانند به زمان آمادگی جسمانی خانوادگی اختصاص دهند، مشخص کنید؛


• به جای تماشای تلویزیون بعد از شام، از فعالیت بدنی خانوادگی لذت ببرید؛


• از سایر خانواده‌ها بخواهید در یک بازی هفتگی غیر رسمی فوتبال یا والیبال شرکت کنند؛


• از فرزندان خود بخواهید فعالیت‌ها را انتخاب و سازماندهی کنند. این بخشی از فرآیندی است که باعث تقویت و ایجاد انگیزه می‌شود و توسعه مهارت‌های زندگی و رفتارهای مثبت سبک زندگی را تسهیل می‌کند.


فعالیت بدنی خانواده نیازی به هزینه ندارد. در اینجا چند گزینه ارزان معرفی شده است:


• دوچرخه‌سواری تا فروشگاه یا کتابخانه


•اسکیت سواری


• بازی بسکتبال در پارک


• رفتن به اسکیت روی یخ یا ساختن آدم برفی


• برگزاری راهپیمایی خانوادگی در اطراف خانه


• بازی گلف دیسک


• بازدید از موزه


• کار در حیاط


• انجام بازی‌ها درون حیاط مانند گرگم به هوا، فوتبال، بدمینتون، کروکت


• دمیدن حباب و تعقیب حباب‌ها


• انجام حرکات کششی قبل از بردن بچه‌ها به مدرسه


در جامعه امروز نادیده گرفتن زمان خانواده و فعالیت بدنی آسان است. برخی از این ایده‌ها را امتحان کنید یا بهتر است ایده خود را بسازید و مزایای ۲ برابر بهبود سلامت و خانواده را با هم به‌ دست آورید.



چرا باید خانواده خود را در ورزش مشارکت دهید


مزایای زیادی برای ورزش همراه خانواده وجود دارد که به آنها اشاره می‌شود:


فعال شدن


یکی از بزرگترین مزایای مشارکت خانواده در ورزش، فعال شدن بیشتر است. فعالیت بدنی در هر سنی مهم است و ورزش کردن یک راه عالی برای شروع است خواه فرزند شما یک ورزشکار ذاتی باشد یا نباشد، مشارکت و حرکت او راهی عالی برای ارتقا فعالیت بدنی و ورزش است. با تاکید بر اهمیت ورزش، بذرهای اولیه را به امید یک عمر فعالیت بدنی معنی‌دار در کودکان می‌کاریم و در حالی که فرزند شما در حال تمرین است، ممکن است به شما یادآوری شود که ورزش کردن، پیوستن به یک تیم ورزشی محلی یا پیاده‌روی سریع مناسب است.


مهارت‌های رهبری


یکی از بزرگترین مزایای ورزش‌های سازمان یافته، فرصت یادگیری و توسعه برخی مهارت‌های رهبری است. درگیر کردن فرزندتان با ورزش، درست همین کار را انجام می‌دهد. اگرچه حضور در یک تیم ورزشی نیاز به کار گروهی زیادی دارد اما مهارت‌های رهبری زیادی نیز می‌طلبد. این موارد با گذشت زمان توسعه می‌یابند اما با بر عهده گرفتن مسئولیت و دانستن اهمیت ورزشکاری، کودکان با فرصت‌های رهبری متعددی آشنا و با موارد متعددی از  پیروزی یا شکست مواجهه می‌شوند که منجر به رهبر شدن خواهد شد.


مربیان و معلمان بزرگسال با کمک به ایجاد بازی جوانمردانه، برد و باخت خوشایند و کمک به بازیکنان در یافتن نقش خود، در تمام مدت با ایجاد و هدایت کل تیم به سمت دستیابی به یک محیط سالم و رقابتی در تیم،  نقش بزرگی ایفا می‌کنند. این امر به‌طور حتم مهارت‌های رهبری را تقویت می‌کند و آن‌ مهارت‌های زندگی است که همه می‌توانند از آن استفاده کرده و در تلاش‌های آینده خود آن را به کار گیرند.


مزایای اجتماعی


دوست‌یابی حتی در سنین بزرگسالی نیز دشوار است. انجام ورزش در نوجوانی هم به بازیکنان و هم به والدین آنان این فرصت را می‌دهد که با افراد جدید ملاقات کنند، در مورد دیگران بدانند و به‌صورت تیمی برای منافع مشترک تعامل داشته باشند. به‌طور خلاصه، این یک راه عالی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی و پیدا کردن دوستان جدید است.


با شرکت در ورزش، کودکان مهارت‌های اجتماعی را توسعه می‌دهند که تا پایان عمر برای آنان مفید خواهد بود. والدین همچنین می‌توانند از مزایای اجتماعی مشارکت به‌عنوان حامی تیم خوب و مثبت، ارتباط با سایر بزرگسالان خارج از محل کار یا دیگر حلقه‌های معمول آنها استفاده کنند.


اعتماد به نفس


همچنین شناخته شده است که ورزش به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان کمک می‌کند. کسانی که ورزش می‌کنند از طرف مربیان، هم تیمی‌ها و تماشاگران تشویق و تایید می‌شوند و باعث ایجاد اعتماد به نفس آنان می‌شود. از طریق ورزش، شرکت‌کنندگان همچنین می‌توانند با انتقاد سازنده بهتر کنار بیایند. مشارکت شما و خانواده در ایجاد سلامت عاطفی، روحی و جسمی خانواده شما کمک می‌کند.


پیوند


تقویت پیوندهای ارتباطی بین اعضای خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. گاهی فاصله بین نسل‌ها یا شخصیت‌ها یا علایق می‌تواند مانند ابراز احساس شود. مشارکت ورزشی می‌تواند صدها  راه گفت‌وگو و راه‌های مختلف برای برقراری ارتباط، گذراندن وقت و پیوند با خانواده ایجاد کند. اگر ورزش کار شما نیست اما کودک شما آن را دوست دارد، بگذارید فرزند شما معلم شما باشد و قوانین، تفاوت‌های ظریف و راهبردها را به شما بگوید. هر فرصتی برای اجازه دادن به کودک برای متخصص شدن، یک فرصت پیوند عالی است. اگر خانواده شما علاقه زیادی به ورزش دارند، مشارکت باعث به اشتراک‌گذاری داستان‌های مهم خانوادگی می‌شود و پیوندها و پیشینه‌ها را تقویت می‌کند.


منابع


revitasludcoomeva.co


appliedsportpsych.org


thriveglobal.com


educatesport.org


انتهای پیام