پیش بینی تجارت 30 میلیارد دلاری ایران و امارات در سال 2025

پیش بینی تجارت 30 میلیارد دلاری ایران و امارات در سال 2025

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرشید فرزانگان امروز در مراسم رونمایی از کتاب تجارت با امارات، گفت: 15 کشور همسایه سالانه ظرفیتی حدود 1200 میلیارد دلار واردات دارند که کشور امارات به عنوان یکی از این کشورها سالانه بالغ بر 260 میلیارد دلار واردات دارد، بنابراین اگر به غیر از امارات با کشورهای روسیه، ترکیه، عربستان، پاکستان و عراق نیز ارتباطات تجاری خوبی داشته باشیم ظرفیت صادراتی خوبی برای کشور ایران فراهم می‌شود. 


رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات با بیان اینکه کشورهای شمال آفریقا و کشورهای حوزه شورای خلیج فارس در امارات پایگاه ایجاد کرده اند، افزود: از نظر سیستم مراودات بانکی این کشور در منطقه مقام اول را دارد. 


فرزانگان بیان داشت: در خصوص جذب سرمایه و یا سرمایه پذیری ایران در طول سال های گذشته چندان موفق نبوده است و علت آن نیز بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری در کشور است و به غیر از  تجار کشورهای عراق و افغانستان فعالان اقتصادی سایر کشورها علاقه مندی چندانی برای سرمایه گذاری مشترک با ایران را ندارند زیرا محیط کسب و کار ما پرثبات نیست. 


رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات اظهار داشت: عنصر  و کالای صادراتی وقتی ارزشمند است که کالای صادراتی دچار پیچیدگی باشد لذا دستاورد  صادرات مواد اولیه و خام برای کشور کافی نیست، بنابراین برای توسعه صادرات باید به صادرات ارزشمند پرداخت. 


وی با بیان اینکه طلا، الماس و فلزاتی مانند آلومینیوم، مس و استیل از بزرگترین تجارت های امارات به شمار می روند، گفت: ایران مواد اولیه تولید آلومینیوم، مس و آهن را به این کشور صادر می‌کند، اما به علت تحریم‌ها سهم ایران در مس به شدت کاهش یافته و کشورهای کنگو و قزاقستان جایگزین ایران شده‌اند. 


فرزانگان گفت: در مجموع به علت تحریم ها سهم صادراتی ایران در مورد صادرات کالاهای معدنی، پتروشیمی و پالایشی به شدت آسیب دیده است اما بخش کشاورزی آسیبی ندیده است. 


وی افزود: بنابراین  از زمان برگزاری نمایشگاه اکسپو برای معرفی محصولات  حوزه کشاورزی و مواد غذایی به خوبی می‌توانیم استفاده کنیم. 


رئیس اتاق مشترک ایران و امارات بیان داشت: سطح تجارت ایران و امارات در حدود 15 میلیارد دلار است که پیش بینی می شود تا پایان سال 1400 سطح روابط تجاری دو کشور به حدود 18 تا 20 میلیارد دلار برسد همچنین کشور امارات سطح روابط تجاری بین ایران و امارات در سال 2025 را 30 میلیارد دلار پیش بینی کرده است که این امر حاکی از آن است که این کشور توسعه همکاری را خواستار است. 


فرزانگان با اشاره به انتشار کتاب راهنمای تجارت و کسب و کار امارات متحده عربی بیان داشت: فقدان اطلاعات مهمترین و اصلی ترین مساله برای تجارت با این کشور برای فعالان اقتصادی است، لذا اطلس جامعی در زمینه تجارت دو کشور توسط اتاق مشترک ایران و امارات منتشر شده است. 


وی بیان داشت: در دهه پیش رو اگر تولید کنندگان و بازرگانان به ابزار آمار و اطلاعات مجهز نباشد در دنیای رقابت نمی‌توانند روابط خود را گسترش دهند و این کتاب پاسخ بسیاری از مشکلات تجار را در خود جای داده است. 


در این جلسه همچنین تفاهم نامه همکاری با (تکاپو، شتاب دهی صادرات و مرکز آموزش بازرگانی) به امضا رسید. 


انتهای پیام/ب