چین به انگلیس درباره پیمان "آکوس" هشدار داد

چین به انگلیس درباره پیمان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر خارجه چین در گفتگویی تلفنی با لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس گفت: ایجاد یک بلوک نظامی جدید در منطقه، رقابت تسلیحاتی را به راه می‌اندازد، رویارویی بین قدرت‌های بزرگ را تحریک و صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند.  طرف چینی مخالف این توافق است و از طرف انگلیسی می‌خواهد که از اصل حفاظت از سیستم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تبعیت کرده و با احتیاط رفتار کند و مجددا اوضاع را بررسی کند.


وزیر خارجه چین با بیان اینکه این توافق نخستین بار است که یک کشور دارای سلاح هسته‌ای، یک زیردریایی هسته‌ای را با ارائه اورانیوم بسیار غنی‌شده به یک کشور غیرهسته‌ای منتقل می‌کند، افزود: از آنجایی که این مساله مشمول نظارت و تاییدیه بین‌المللی نیست، خطری جدی برای گسترش تسلیحات هسته‌ای ایجاد می‌کند. چین نگرانی جدی خود را در مورد ایجاد یک مشارکت امنیتی سه جانبه بین ایالات متحده، انگلیس و استرالیا و توسعه همکاری زیردریایی‌های هسته‌ای ابراز می‌کند.


این پیمان امنیتی که در ماه سپتامبر سال جاری میلادی اعلام شد، به طور گسترده به دنبال هدف قرار دادن چین و حضور نظامی آن در منطقه هند-اقیانوسیه است.


مالزی و اندونزی گفته‌اند که نگرانند پیمان آکوس ممکن است به یک رقابت تسلیحاتی در جنوب شرقی آسیا منجر شود، اما سایر کشورهای منطقه در واکنش‌های خود محتاط‌تر بودند.


وانگ همچنین گفت: چین و انگلیس باید به صورت مناسبی اختلافاتشان را برای تضمین یک توسعه سالم روابط دو جانبه مدیریت کنند.


انتهای پیام