گاردین: عربستان برای پایان تحقیقات سازمان ملل درباره جنگ یمن به رشوه و تهدید متوسل شد

گاردین: عربستان برای پایان تحقیقات سازمان ملل درباره جنگ یمن به رشوه و تهدید متوسل شد

به گزارش ایسنا، این منابع تاکید کردند:‌ عربستان از رشوه و انگیزه‌های مالی گرفته تا تهدید برای واداشتن اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل به رای دادن علیه تمدید تحقیقات مستقل درباره جرایم جنگی استفاده کرده است.


در این گزارش گاردین آمده است:‌ کمپین فشار عربستان به بستن پرونده تحقیقات ختم شد به طوریکه ۲۱ کشور در مقابل ۱۸ کشور در اکتبر گذشته به پایان تحقیقات رای دادند. این اولین بار در تاریخ ۱۵ ساله شورای حقوق بشر سازمان ملل است که در صدور رای شکست می‌خورد.


این مساله همچنین تحولی غیرعادی نسبت به سال ۲۰۲۰ تصور می‌شود زمانی که قطعنامه ادامه تحقیقات با اکثریت ۲۲ رای مقابل ۱۲ رای تصویب شد.


در این گزارش مطرح شده است: عربستان به اندونزی بزرگترین کشور اسلامی به لحاظ تعداد جمعیت هشدار داد که اگر مقامات اندونزی علیه ادامه تحقیقات درباره جنگ یمن در شورای حقوق بشر رای ندهند، اندونزیایی‌ها به راحتی قادر به سفر به مکه نخواهند بود و از این رو اندونزی یکی از ۲۱ کشوری بود که علیه ادامه تحقیقات درباره جنگ یمن رای داد؛ رای‌گیری که قرار بود بر بازخواست درباره جرایم جنگی احتمالی عربستان متمرکز باشد.


جان فیشر، مدیر دیده بان حقوق بشر در ژنو گفت: رای‌گیری بسیار سخت بود و ما می‌فهمیم کهه عربستان و هم‌پیمانانش در ائتلاف و یمن در سطح عالی از مدتی پیش برای متقاعد کردن کشورهای مختلف تلاش می‌کردند و به زور تهدید و رشوه می‌خواستند از تلاش‌های آنها در پایان دادن به نظارت سازوکار جهانی درباره جنگ یمن حمایت کنند.


فیشر اشاره کرد: سعودی‌ها باعث تردید و تزلزل کشورهای حامی تحقیقات از جمله هلند شدند که این تلاش‌ها را هدایت می‌کرد، در حالی‌که امارات، هم‌پیمان عربستان در جنگ علیه یمن، سنگال را به امضای یادداشت تفاهم برای راه اندازی شورای مشترک تجارت امارات و سنگال یک هفته بعد از رای سنگال علیه تصمیم شورای حقوق بشر فراخواند.


اشاره می‌شود تعداد کشته‌های جنگ یمن که در سال هفتم خود قرار دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۳۷ هزار تن خواهد رسید. طبق گزارش برنامه توسعه سازمان ملل، جنگ ۸۰ درصد ساکنان یمن را نیازمند کمک‌های بشردوستانه کرده یعنی ۲۴ میلیون تن نیاز به این کمک‌ها دارند در حالی که ۱۴.۳ میلیون تن شدیدا به این کمک‌ها وابسته‌اند.


انتهای پیام