یک کارگردان: امسال جشنواره تئاتر خراسان رضوی از نظم بیشتری برخوردار بود

یک کارگردان: امسال جشنواره تئاتر خراسان رضوی از نظم بیشتری برخوردار بود

آتنا شهیدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اجرای نمایش «دو ژوآن در مرز» در سی‌ویکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی اظهار کرد: ژانر نمایش دون ژوآن در مرز که متاسفانه نام آن در جدول جشنواره به طور کامل عنوان نشده، یک ملودرام عاشقانه است. شخصیت‌های این نمایش یک زن و شوهر هستند و داستان حول محور اتفاقات زندگی آن‌ها روایت می‌شود. شخصیت زن در مرکز داستان قرار دارد؛ در واقع قصه درونیات شخصیت آن زن است که نمایش داده می‌شود و به نوعی داستان درونیات، درد دل و صدای زن در مواجهه با اتفاقات رخ‌داده در زندگی وی را بیان می‌کند. 


وی ادامه داد: نمایشنامه این نمایش اقتباسی نبوده و موضوع آن بارها در سینما و تئاتر مورد توجه قرار گرفته است. تمرینات اجرا از اواسط مرداد ماه آغاز شد و با توجه به شرایط و موج‌های شیوع ویروس کرونا خوانش نمایش را به صورت آنلاین تمرین می‌کردیم تا بتوانیم بر متن نمایشنامه مسلط شویم. از این رو پس از بهبود شرایط به سرعت به تمرین بخش‌های میزانسن و اجرا بپردازیم. 


این کارگردان تئاتر بیان کرد: در این نمایش خودم در نقش بیتا، شخصیت زن داستان و پوریا علی‌دادی در نقش پژمان، شخصیت مرد ماجرا، ایفای نقش کرده‌ایم. تماشای نمایش‌ برای من صرفا یادگیری و دریافت پیام نیست زیرا گاهی اوقات تماشای تئاتر، سریال و فیلم سینمایی به سبب آشنایی و آگاهی از قصه‌ها است و نمایش دون ژوآن در مرز نیز به تعبیری با همین هدف طراحی شده و به نوعی پیام مستقیم و درس زندگی را بیان نمی‌کند و تنها ماجرا گوشه‌ای از زندگی یک زن پیش از جدا شدن از همسرش و پس از جدایی را به تصویر می‌کشد.


شهیدی خاطرنشان کرد: داستان نمایش در باره بیتا زنی است که دچار یک رابطه سمی است. اتفاقاتی که در جامعه امروزی به ویژه در نسل جوان رخ می‌دهد و در ترغیب من نسبت به نوشتن چنین نمایشی تأثیرگذار بوده است. منظور از رابطه سمی ارتباطی است که یکی از طرفین از آسیب‌رسانی و اشتباه بودن رابطه آگاه است اما بنا به دلایل مختلف روان‌شناختی این رابطه را ادامه می‌دهد.


وی افزود: همانطور که نام نمایش نیز در مورد اختلالات دون‌ ژوآنیسم است، در این نمایش سعی شده تعدادی از اختلالات روان‌شناختی را مورد استفاده قرار دهد که بیان این اختلالات به سبب دغدغه من نسبت به این موضوع شکل گرفته است. به گونه‌ای که شخصیت‌های داستان دچاز اختلالاتی هستند که نسبت به آن‌ها آگاهی نداشته و این اختلالات آن‌ها را به سمت مسیر اشتباهی هدایت می‌کند و بر شخصیت آن‌ها غالب شده است؛ به تعبیری رابطه آن‌ها را به مسیری مخرب می‌کشاند. به نظر من در این نمایش تشخیص اختلالات شخصیت‌ها بر عهده مخاطبان قرار می‌گیرد. 


این کارگردان تئاتر عنوان کرد: جشنواره تئاتر استان در سال جاری همانند سال‌های گذشته برگزار شد و تفاوت چندانی با جشنواره‌های پیشین نداشته است. به طوری که برنامه از پیش تعیین‌شده‌ای در نظر گرفته شده و طبق آن عمل می‌شود. 


انتهای پیام