پنس: دولت بایدن باید فشار حداکثری علیه کره‌شمالی را حفظ کند

پنس: دولت بایدن باید فشار حداکثری علیه کره‌شمالی را حفظ کند

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، مایک پنس معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در جمع نمایندگانی از کره‌جنوبی و ژاپن در یک نشست مجازی گفت:‌ حقیقت این است که ضعف، باعث خیزش اهریمن می‌شود. آمریکا باید قاطعانه در کنار متحدانش در آسیا در مواجهه با رشد فزاینده و قدرت‌طلبی چین بایستد و حامی آزادی، دموکراسی و حقوق بشر باشد.


پنس همچنین در جریان این سخنرانی که با میزبانی "اندیشکده ۲۰۲۲" با حمایت مالی بنیاد واشنگتن تایمز و بنیاد صلح جهانی برگزار شد، بیشتر روی کره‌شمالی تمرکز داشت. این سازمان جهانی غیر دولتی به صورت رایزنی عمومی با شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند.


معاون ترامپ همچنین به دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد که از بازگشت به اصطلاح "صبر استراتژیک" که در دوران‌های ریاست جمهوری جورج بوش پسر و باراک اوباما در مورد کره‌شمالی استفاده می‌شد، خودداری کند. در دوران تصدی آنها، دولت کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی تسلیحات هسته‌ای و زرادخانه موشک‌های بالستیک خود را ارتقا داد.


مایک پنس همچنین دولت ترامپ را در دستیابی به پیشرفت در زمینه کره‌شمالی ستود و ادامه داد: در آن دوران، صبر استراتژیک برای همیشه کنار گذاشته شد. ما یک کارزار فشار حداکثری را علیه کره‌شمالی به کار بردیم و ثابت کردیم وقتی آمریکا قوی است، پیشرفت به سوی صلح امکان‌پذیر است.


این سیاستمدار جمهوری‌خواه افزود: تعداد کمی از مردم تصور می‌کردند که رهبران ایالات متحده و کره‌شمالی برای بحث در مورد صلح در کنار هم قرار بگیرند اما در یک نشست تاریخی در سنگاپور، ما این تصور را امکان‌پذیر دیدیم و آزمایش‌های اتمی در کره‌شمالی متوقف شد.


این صحبت‌ها در حالی از سوی مایک پنس مطرح شد که نشست ۲۰۱۸ در سنگاپور و ۲۰۱۹ در هانوی ویتنام، در نهایت به توافقی برای توقف ساخت و تولید و توسعه زرادخانه اتمی کره‌شمالی نینجامید و گفت‌وگوها از آن زمان متوقف شده است. اما دولت پیونگ‌یانگ در مورد آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک که رهبران دو کشور در ابتدای نشست با آن موافقت کردند، با توقف موقت این فعالیت‌ها موافقت کرد.


معاون ترامپ همچنین ادامه داد: موضع قوی ما در پی گفت‌وگوی تاریخی بین ترامپ و کیم جونگ اون به پایان آزمایش‌های اتمی و موشکی از سوی کره‌شمالی منجر شد، اما امروز شاهد هستیم که این تهدیدها از سر گرفته شده و باعث بی‌ثباتی در شبه جزیره کره، منطقه و جهان شده است. با شلیک مجدد موشک‌ها از سوی کره‌شمالی و تلاش برای گسترش قابلیت‌های هسته‌ای، امیدوارم که دولت بایدن در حالی که پیشرفت خود را در جهت صلح ادامه می‌دهد، همان قدرت دولت ترامپ را نشان دهد؛ قدرتی که جهان به آن نیاز دارد.


کره‌شمالی اخیرا مدعی شده که موشک‌های کروز دوربرد را با موفقیت آزمایش کرده است. دولت بایدن در برابر تحریکاتی که کره‌جنوبی و ژاپن را متشنج کرده، تا حد زیادی سکوت کرده است. بایدن تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ را حفظ کرده اما به آنها اضافه نکرده و همچنین مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی را نیز ادامه داده است.


پنس در ادامه صحبت‌هایش از سیاست امنیتی دولت بایدن در سایر زمینه‌ها نیز انتقاد کرد که مهمترین آنها مربوط به آشوب پیش آمده در پی خروج بی‌نظم آمریکا از افغانستان است. با این حال، وی تاکید کرد که آمریکا موقعیت خود را به عنوان یک رهبر جهانی حفظ می‌کند.


معاون رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: به شما اطمینان می‌دهم با وجود خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان، واشنگتن به طور کامل به دفاع از متحدان خود در آسیا و سراسر جهان متعهد است. آمریکا همیشه بزرگترین قهرمان آزادی، بزرگترین حامی آن خواهد بود و ارتش ایالات متحده همچنان بزرگترین نیرویی است که جهان تا به حال شناخته است.


پنس از آنچه که وی عدم تمایل پکن برای ایفای نقش سازنده و همکاری با واشنگتن در تلاش برای متقاعد کردن کره‌شمالی به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای خود خواند، ابراز تاسف کرد.


وی افزود: بیش از هر زمان دیگری، ملت‌های آزاد جهان باید از چین بخواهند تا به حقوق بشر، اصول دموکراتیک و آزادی ناوبری احترام بگذارد و کارهای زیادی را برای دستیابی به خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره انجام دهد.


معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا همچنین درباره هنگ‌کنگ گفت:‌ آمریکا و متحدان ما باید به ایستادگی در کنار مردم این دولتشهر ادامه دهند. پکن به تلاش‌هایش برای تسلیم شدن هنگ‌کنگ ادامه می‌دهد و می‌خواهد این دولتشهر را همانند دیگر نقاط چین کند. جهان آزاد باید خواستار برقراری عدالت برای جیمی لای، فعال هنگ‌کنگی و تمامی آنهایی شود که بابت تعهدشان به دموکراسی در رنج و عذاب هستند.


وی درباره تایوان هم گفت: آمریکا و متحدانش در منطقه باید این را واضح اعلام کنند که ما در کنار مردم تایوان هستیم. چین بیش از هر زمان دیگری در مقابل تایوان دست به اقدامات تهاجمی می‌زند و پس از آنکه ۲۸ جنگنده چینی حریم هوایی تایوان را نقض کردند، پکن هشدار جدیدی را برای نیروهای خارجی منتشر کرده است.


مایک پنس ضمن قدردانی از دولت بایدن بابت تمدید تعهدات و حمایت از تایوان تاکید کرد: ما نمی‌توانیم در مقابل اقدامات چین در منطقه بی‌تفاوت باشیم.


انتهای پیام